25-jarige man aangehouden voor bankhelpdesk fraude
Na een aantal maanden onderzoek te hebben gedaan naar bankhelpdesk fraude is op dinsdag 22 februari 2022 een 25-jarige verdachte aangehouden.
De bibliotheek voor de bestrijding van digitale criminaliteit
De telefoon gaat over en het nummer of de naam van je bank staat in de display, je krijgt een keurige Nederlandstalig sprekende man of vrouw aan de lijn. In het telefoongesprek vertelt de medewerker u over een dringend probleem dat opgelost moet worden. U wordt gevraagd snel maatregelen te nemen. De medewerker deelt persoonlijke details zoals uw adres, rekeningnummer of geboortedatum om zo te bewijzen dat u niet met een oplichter te maken heeft. Er komt een bankmedewerker aan uw deur knipt de pinpas doormidden en doet deze in een enveloppe van de bank.
En toch achteraf blijkt een onbekende geld van je rekening gepind te hebben. Hoe is dit nu toch mogelijk, alles klopte!
Oplichters kunnen u opbellen en zich voordoen als een medewerker van de bank. U ziet dan in uw display een bestaand telefoonnummer van uw eigen bank. Soms gebruiken de oplichters ook de naam van een bankmedewerker. Het lijkt dan alsof u echt wordt gebeld door een medewerker van uw bank.
Via de techniek die ‘spoofing’ wordt genoemd, is het mogelijk dat uw telefoonscherm een ander nummer laat zien dan het nummer waarmee een beller eigenlijk belt. Op die manier kunnen oplichters u het nummer van de bank laten zien, zodat het net lijkt alsof u echt door uw bank gebeld wordt.
Het komt voor dat ‘de bank’ u precies weet te vertellen wat uw huidige banksaldo is en wat de laatste transacties waren. In dat geval hebben de oplichters zichzelf waarschijnlijk toegang verschaft tot uw bankrekening, bijvoorbeeld middels phishing via een nep-betaallink. Ook is het mogelijke dat, via een link of bijlage in een valse e-mail, software (malware) op de computer van het slachtoffer is geplaatst. Die maakt een schermafbeelding op het moment dat je internetbankieren afsluit. Zo weten ze precies hoe uw bankrekening er op dat moment uitziet.
Doordat de oplichter veel van u lijkt te weten, komt helpdeskfraude erg geloofwaardig over.
In het telefoongesprek vertelt de ‘nep-medewerker’ u over een dringend probleem dat opgelost moet worden. U wordt gevraagd snel maatregelen te nemen. Soms noemen oplichters persoonlijke details zoals uw adres, rekeningnummer of geboortedatum. Het lijkt alsof ze veel van u weten, waardoor het allemaal erg geloofwaardig overkomt. Oplichters hebben uw gegevens vaak op illegale wijze in handen gekregen. Bijvoorbeeld via het hacken van websites van internetwinkels of via een datalek. Of door simpel weg te zoeken op internet zoals Google, Facebook, Instagram of te wel te sociale engineren. Doordat de oplichter veel van u lijkt te weten, komt helpdeskfraude erg overtuigend over, U kunt er dus niets aan doen als een oplichter u benadert.
Omwille van de urgentie kan de ‘helpdeskmedewerker’ deze overboeking nu onderscheppen. Om de overboeking volledig ongedaan te maken, moest het slachtoffer zijn pincode aan een bankmedewerker geven. Deze zogenoemde werknemer zou iemand langs sturen om de bankpas op te halen en te vernietigen. Als de bankmedewerker aanbelde kon het slachtoffer de helpdeskmedewerker bellen die hij eerder sprak. Zo wist het slachtoffer zeker dat er geen vuiltje aan de lucht was.
De bankmedewerker verschijnt aan de deur knipt de pinpas door en doet de pinpas in een envelop en neemt deze mee. Daarna wordt er voor honderden of duizenden euro’s cash gepind met de zogenaamd vernietigde pas en bijbehorende pincode.
Met dank aan de Bibliotheek Roosendaal voor deze video
23 feb 2022 15:00
Na een aantal maanden onderzoek te hebben gedaan naar bankhelpdesk fraude is op dinsdag 22 februari 2022 een 25-jarige verdachte aangehouden.
3 feb 2022 07:00
Dank voor het delen, meisje van 17 is herkend
21 jan 2022 16:23
De politie heeft in september en oktober 2021 meerdere verdachten aangehouden in een grote cyberzaak. De verdachten gaven zich aan de telefoon uit als medewerkers van een bank en kwamen aan de deur bij slachtoffers. Deze babbeltruc, ook wel bankhelpdesk fraude genoemd, is gebruikt bij minimaal 95 personen. De politie roept mensen dan ook op om alert te blijven bij verdachte telefoontjes of mailtjes en lanceert daarom de ABC-methode.
11 jan 2022 15:00
Banken moeten meer doen om te voorkomen dat klanten het slachtoffer worden van helpdesk fraude of spoofing. Het zelf kunnen verlagen van de overboeklimiet is een van maatregelen die klanten noemen om fraude tegen te gaan. Banken mogen dit signaal niet negeren.
30 nov 2021 15:00
De politie onderzoekt zo’n honderd cyberdelicten, waarbij criminelen steeds weer op een laffe manier slachtoffers in hun portemonnee en veiligheidsgevoel weten te raken. Dit jaar werden al ruim 250 Zeeuwen getroffen. De politie hield al drie cybercriminelen aan en kreeg zicht op tientallen vooralsnog onbekende verdachten. De politie vraagt de hulp van het publiek bij de herkenning van vijf onbekende daders.
25 nov 2021 15:00
Er is momenteel veel sprake van oplichtingsvormen zoals spoofing met bankhelpdesk fraude.