Bankhelpdesk fraude


De telefoon gaat over en het nummer of de naam van je bank staat in de display, je krijgt een keurige Nederlandstalig sprekende man of vrouw aan de lijn.  In het telefoongesprek vertelt de medewerker u over een dringend probleem dat opgelost moet worden. U wordt gevraagd snel maatregelen te nemen. De medewerker deelt persoonlijke details zoals uw adres, rekeningnummer of geboortedatum om zo te bewijzen dat u niet met een oplichter te maken heeft. Er komt een bankmedewerker aan uw deur knipt de pinpas doormidden en doet deze in een enveloppe van de bank.

En toch achteraf blijkt een onbekende geld van je rekening gepind te hebben. Hoe is dit nu toch mogelijk, alles klopte!

U bent slachtoffer geworden van 'bankhelpdesk fraude'

Geloofwaardig

Oplichters kunnen u opbellen en zich voordoen als een medewerker van de bank. U ziet dan in uw display een bestaand telefoonnummer van uw eigen bank. Soms gebruiken de oplichters ook de naam van een bankmedewerker. Het lijkt dan alsof u echt wordt gebeld door een medewerker van uw bank.

Via de techniek die ‘spoofing’ wordt genoemd, is het mogelijk dat uw telefoonscherm een ander nummer laat zien dan het nummer waarmee een beller eigenlijk belt. Op die manier kunnen oplichters u het nummer van de bank laten zien, zodat het net lijkt alsof u echt door uw bank gebeld wordt.

Het komt voor dat ‘de bank’ u precies weet te vertellen wat uw huidige banksaldo is en wat de laatste transacties waren. In dat geval hebben de oplichters zichzelf waarschijnlijk toegang verschaft tot uw bankrekening, bijvoorbeeld middels phishing via een nep-betaallink. Ook is het mogelijke dat, via een link of bijlage in een valse e-mail, software (malware) op de computer van het slachtoffer is geplaatst. Die maakt een schermafbeelding op het moment dat je internetbankieren afsluit. Zo weten ze precies hoe uw bankrekening er op dat moment uitziet.

Doordat de oplichter veel van u lijkt te weten, komt helpdeskfraude erg geloofwaardig over.

Angst

In het telefoongesprek vertelt de ‘nep-medewerker’ u over een dringend probleem dat opgelost moet worden. U wordt gevraagd snel maatregelen te nemen. Soms noemen oplichters persoonlijke details zoals uw adres, rekeningnummer of geboortedatum. Het lijkt alsof ze veel van u weten, waardoor het allemaal erg geloofwaardig overkomt. Oplichters hebben uw gegevens vaak op illegale wijze in handen gekregen. Bijvoorbeeld via het hacken van websites van internetwinkels of via een datalek. Of door simpel weg te zoeken op internet zoals Google, Facebook, Instagram of te wel te sociale engineren. Doordat de oplichter veel van u lijkt te weten, komt helpdeskfraude erg overtuigend over, U kunt er dus niets aan doen als een oplichter u benadert. 

Tijdsdruk

Omwille van de urgentie kan de ‘helpdeskmedewerker’ deze overboeking nu onderscheppen. Om de overboeking volledig ongedaan te maken, moest het slachtoffer zijn pincode aan een bankmedewerker geven. Deze zogenoemde werknemer zou iemand langs sturen om de bankpas op te halen en te vernietigen. Als de bankmedewerker aanbelde kon het slachtoffer de helpdeskmedewerker bellen die hij eerder sprak. Zo wist het slachtoffer zeker dat er geen vuiltje aan de lucht was.

De bankmedewerker verschijnt aan de deur knipt de pinpas door en doet de pinpas in een envelop en neemt deze mee. Daarna wordt er voor honderden of duizenden euro’s cash gepind met de zogenaamd vernietigde pas en bijbehorende pincode.

Met dank aan de Bibliotheek Roosendaal voor deze video 

Toetsingscriteria Voor Coulance Bij Schade Door Bankhelpdeskfraude Versie 2 Juni 2021
PDF – 115,9 KB 194 downloads


Oktober 2021

Politie houdt negen verdachten aan in onderzoek naar bankhelpdesk fraude

De politie heeft op 14 september en 19 oktober in totaal 9 aanhoudingen verricht. Dit is gedaan naar aanleiding van een onderzoek door het cybercrimeteam van de Eenheid Rotterdam in samenwerking met de eenheden Noord-Holland en Midden-Nederland. In deze onderzoeken kwamen meerdere verdachten naar voren. Zij worden verdacht van o.a. oplichting en witwassen en hebben daarbij mensen opgelicht door zich voor te doen als medewerker van de helpdesk van een bank.

Lees meer »
September 2021

‘Slachtoffers hebben ijzersterk argument in de rechtbank’

Klanten van ABN AMRO raakten de afgelopen tijd tienduizenden euro’s aan spaargeld kwijt. Dat is in belangrijke mate te danken aan het feit dat particulieren de daglimiet -het geld dat ze dagelijks maximaal via de bank kunnen overboeken- niet naar beneden kunnen bijstellen. Daardoor ontbreekt een belangrijke schakel in de beveiliging en zijn klanten van de bank een geliefd doelwit bij hackers en cybercriminelen.

Lees meer »
Augustus 2021

Drie bankhelpdesk fraudes na achtervolging aangehouden

Afgelopen maandag heeft de politie in Ommen drie mannen aangehouden die zich voordeden als bankmedewerkers. Ze worden ervan verdacht de bankpassen en pincode van een inwoner uit het Overijsselse plaatsje te hebben gestolen. Na een korte achtervolging konden de mannen worden aangehouden.

Lees meer »
Juli 2021

Heterdaad aanhoudingen cybercriminelen in vakantiehuisje

Drie mannen werden afgelopen dinsdag op heterdaad betrapt in een vakantiehuisje in de provincie Groningen terwijl zij bezig waren met het plegen van bankhelpdeskfraude. Dankzij een combinatie van verschillende opsporingstechnieken kon de politie binnenvallen terwijl de verdachten nog telefonisch in gesprek waren met een slachtoffer. In totaal zijn er vier verdachten aangehouden. Meer aanhoudingen worden niet uitgesloten.

Lees meer »

Bankhelpdesk fraude in de lift

De afgelopen week zag de politie een ‘enorme piek’ van bankpasfraude in het Oosterscheldegebied. Ten minste tien mensen uit de omgeving van Goes zijn voor duizenden euro’s opgelicht door zogenaamde ‘bankmedewerkers’. De politie is een onderzoek gestart naar deze reeks incidenten.

Lees meer »

Vishing in combinatie met fysiek bezoek door bankmedewerker

Een 23-jarige man uit Den Helder en een 19-jarige man uit Den Haag moesten zich woensdag verantwoorden voor hun oplichtingspraktijken. Ze deden zich voor als 'helpdeskmedewerkers' van een bank en probeerden op deze manier senioren uit de omgeving Alphen aan den Rijn te bedonderen. Sommige slachtoffers gingen voor duizenden euro’s het schip in met de daders. De officier van justitie eist twaalf maanden gevangenisstraf, waarvan vier voorwaardelijk.

Lees meer »