Click here or click 'CHOOSE YOUR LANGUAGE' and then choose your language using Google's translation bar at the top of this page ↑
De Fraudehelpdesk rapporteert een forse stijging van het aantal meldingen in hun jaarcijfers. In 2022 was de stijging van meldingen over telefonische oplichting het opvallendst met een toename van 18 procent ten opzichte van het jaar 2021. Ook de schade door misbruik van bedrijfsgegevens nam toe, met een totaal van 12,5 miljoen euro, een stijging van ongeveer 20 procent.
In het totaal ontving de Fraudehelpdesk ongeveer 500.000 meldingen via hun callcenter, online meldformulieren en geautomatiseerde valse-e-mailcheck in 2022. Daarvan werden in 7.661 gevallen financiële schade gerapporteerd, met een totaalbedrag van ruim 43 miljoen euro.
Oplichting via telefoon groeit
De stijging van telefonische oplichting was al zichtbaar in 2021, maar het afgelopen jaar ontving de Fraudehelpdesk toch ruim 18 procent meer meldingen dan het jaar ervoor. Dit betrof vooral meldingen over het Engelstalige bandje en telefoontjes namens de bank. Engelstaligen vielen vaak voor de verhalen van de oplichters en gaven in 136 gevallen gegevens of geld af, met een gemelde financiële schade van ruim 1 miljoen euro (1.176.735,-).
Oplichters benutten phishing en telefoontjes
Voorafgaand aan de telefoontjes ontvingen slachtoffers vaak een phishingmail. Wie daar op reageerde, kreeg vervolgens een belletje van een zogenaamde ‘bankmedewerker’. Die vroeg aan de slachtoffers om zo snel mogelijk hun spaargeld over te maken naar een ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. Deze vorm van oplichting noemen we ook wel helpdeskfraude.
Fraudeurs gebruikten ook andere trucs op nietsvermoedende mensen op te lichten. Soms vroegen ze om cadeaukaarten te kopen en de code op de achterkant van de kaarten door te geven. Oplichters kunnen dat geldbedrag uitgeven aan digitale aankopen en andere producten. Verder probeerden sommige criminelen mensen over te halen om software als AnyDesk of TeamViewer te installeren, zogenaamd om over de schouder mee te kijken of slachtoffers alles goed deden. De politie waarschuwt regelmatig dat banken nooit aan klanten zullen vragen om software te installeren.
Tot slot ontving de Fraudehelpdesk meldingen van gedupeerden waarbij ‘bankmedewerkers’ bij hen thuis langskwamen om de betaalpas en pincode op te halen. Vervolgens werden er grote geldbedragen van hun rekening geplunderd. Soms vroegen de oplichters om de laptop of smartphone. Deze waren zogenaamd besmet met een virus, die zij wel zouden verwijderen.
Cybercrime meldingen dalen, maar blijven hoog
Als je het bovenstaande verhaal leest, ben je geneigd te denken dat het aantal meldingen van cybercrime toenam. Niets is minder waar. De Fraudehelpdesk zegt dat ze vorig jaar 4.471 meldingen van cybercriminaliteit ontving. Ter vergelijking: in 2021 ging het om 9.933 meldingen. Dat is een halvering in een jaar tijd. Maar een daling van het aantal aangiften betekent niet een daling van digitale criminaliteit
Dat betekent niet dat er sprake is van een dalende trend. Uit onderzoek, gebaseerd op de meest recente politiecijfers, wijst uit dat het aantal aangiftes van digitale misdrijven als phishing, hacking en WhatsApp-fraude tussen mei en oktober 2022 onverminderd hoog was. De politie ontving in deze periode 7.396 meldingen van cybercrime. Dat komt neer op een stijging van 8,6 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder.
De Fraudehelpdesk meldt tot slot dat het aantal meldingen van hacking het afgelopen jaar steeg van 602 in 2021 naar 827 in 2022.
Drie belangrijkste categorieën in de cijfers van 2022
Met betrekking tot de cijfers van 2022 kunnen de volgende drie grootste groepen worden onderscheiden: meldingen, slachtoffers met financiële schade en bedragen van de schade.
Meldingen
- Engelstalig bandje (9.997)
- Handelsplaats-/webwinkelfraude (5.241)
- Cybercrime (4.471)
Slachtoffers met financiële schade
- Handelsplaats-/webwinkelfraude (4.326)
- Oneerlijke verkoop particulieren (met name klusjesmannen) (627)
- Beleggingsfraude (624)
Schadebedragen
- Beleggingsfraude (€ 14.790.667,-)
- Misbruik bedrijfsgegevens (€ 12.495.729,-)
- Voorschotfraude (zoals datingfraude en nep-erfenissen) (€ 6.836.499,-)
Bron: Fraudehelpdesk.nl
Meer actueel nieuws
“Rusland zette hackers in om vaccin coronavirus te stelen”
Russische hackers die gesteund worden door Russische geheime diensten, lijken achter digitale aanvallen te zitten op verschillende organisaties uit het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Canada. De getroffen organisaties zijn op zoek naar een vaccin tegen Covid-19. Dit melden Britse officiële veiligheidsdiensten.
Ook bpost schakelt geldautomaten uit
Na Argenta schakelt nu ook 'bpost' een aantal geldautomaten preventief uit omdat ze vatbaar zijn voor een digitale plofkraak. Het gaat om 89 toestellen die in de buitenmuren van een postkantoor zitten.
Twitter hacks uitgevoerd door groep internationale hackers, buitgemaakte bitcoins worden onderling verdeeld
Woensdagavond werd bekend dat tientallen Twitter-accounts van geverifieerde gebruikers zijn gehackt door kwaadwillenden met het doel om mensen op te lichten voor bitcoins.
Cyberterrorisme deel 2: Methoden voor cyberterroristische aanvallen
Er zijn verschillende methoden die zowel door cybercriminelen als door cyberterroristen worden gebruikt om aan te vallen, waaronder maar niet beperkt tot phishing, aanvallen op drinkplaatsen, ransomware, gedistribueerde denial of service, man in the middle en supply chain. Deze aanvalsmethoden worden gebruikt om gegevens te vernietigen of te verwijderen, informatie of geld te stelen, websites te beschadigen of controle over een systeem te krijgen. Zoals eerder vermeld onderscheiden de criminelen en terroristen zich door het motief achter de aanslag.
Vaker geautomatiseerde programma’s ingezet om wachtwoord te kraken van ‘toegang op afstand’ programma’s
Onderzoekers melden een toename in het aantal klanten die melding hebben gemaakt van brute-force aanvalspogingen sinds het begin van de COVID-19 pandemie. Slecht beveiligde remote access systemen trekken ransomware-bendes aan en worden gebruikt om 'coin miners' en 'backdoors' te implanteren.
Politie cijfers, meer cybercrime en meer demonstraties
Meer WhatsAppfraude, demonstraties en coronabewust werken. Het coronavirus heeft in het eerste half jaar van 2020 grote invloed gehad op het werk van de politie. ‘Wat er allemaal gebeurde in de maatschappij, zag je direct terug in de cijfers’, zegt Liesbeth Huyzer, plaatsvervangend korpschef.