Oplichting via Apple Pay? Het kan! Criminelen zijn er namelijk in geslaagd om creditcardfraude via Apples betaaldienst te plegen. Ook Google Pay en Samsung Pay zijn kwetsbaar. De truc werkt via malware en vooralsnog zijn er geen Nederlandse slachtoffers bekend.
Apple Pay fraude
Steeds meer mensen gebruiken contactloze betaaldiensten, zoals Apple Pay. Afrekenen is daarmee een fluitje van een cent, want je hebt alleen maar een iPhone, Apple Watch of Mac nodig. Bovendien is het systeem heel veilig, want je moet betalingen goedkeuren door middel van een pincode of een scan van je vingerafdruk of gezicht.
Het systeem heeft ook kwetsbaarheden, ontdekte Vice. De website kreeg toegang tot gesprekken in Telegram waar criminelen een nieuwe vorm van creditcardfraude via Apple Pay bespreken.
Hierbij koppelen ze de kaart van het slachtoffer aan hun eigen iPhone, om er vervolgens met de buit vandoor te gaan. In de groepen wordt ook malware aangeboden om de oplichting mee uit te voeren.
Hoe werkt de fraude
De oplichting via Apple Pay gebeurd op de volgende manier. Het komt erop neer dat de criminelen tussen het controlesysteem van de bank en de iPhone in gaan zitten (MitM aanval). Op het moment dat het slachtoffer Apple Pay op haar of zijn iPhone wil activeren, stuurt de uitgever van de kaart een sms met daarin een activatiecode. De code komt echter nooit bij het slachtoffer aan, want deze wordt onderschept door de malware van de criminelen.
Zodra de criminelen erin zijn geslaagd om de creditcard van het slachtoffer aan hun eigen iPhone te koppelen, is het mogelijk om aankopen te doen. Volgens Vice kopen de oplichters vooral cadeaukaarten en vouchers van het geld. Deze worden weer doorverkocht om een dwaalspoor te creëren.
De methode is tot nu toe redelijk onder de radar gebleven, omdat het lastig is om deze oplichtingstruc te herkennen. De fraudedetectie van creditcards werkt namelijk niet altijd als er contactloos wordt betaald.
Volgens Vice komt dit omdat er bij contactloze betalingen minder informatie naar banken worden doorgespeeld. Dat is enerzijds goed voor de privacy van de klant, in dit geval dus het slachtoffer, maar aan de andere kans werkt het creditcardfrauders en oplichting bij Apple Pay de hand.
Bovendien doen de oplichters bewust kleine aankopen. Op die manier gaan er bij de creditcardbedrijven niet snel alarmbellen rinkelen, zoals wel het geval is wanneer er plotseling veel geld wordt afgeschreven.
Bron: telegram, vice.com, iphoned.nl
Bekijk alle vormen en begrippen
Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met Cybercrimeinfo.
Meer malware nieuws
Nieuwsbrief 68 (week 34-2019) #CCINL | www.cybercrimeinfo.nl
PSV-cybercrime Phishing Smishing Vishing overzicht week 34-2019
Phishing, Smishing is het vissen (hengelen) naar inloggegevens en persoonsgegevens van gebruikers. Dit gebeurt via (massaal verzonden) e-mails of SMS'jes, online handelsplaatsen of berichten op social media. Daarin wordt gevraagd in te loggen op een website die sprekend lijkt op die van bijvoorbeeld een bank of een nepsite. Als u inlogt, worden uw inloggegevens meteen doorgestuurd naar de fraudeur.
Datalek overzicht week 34-2019
Bij een 'datalek' gaat het om ongeoorloofde of onbedoelde toegang tot persoonsgegevens bij een organisatie. Of om vernietiging, verlies, wijziging of vrijkomen van persoonsgegevens. Onder een datalek valt dus niet alleen het vrijkomen (lekken) van gegevens, maar ook onrechtmatige verwerking van gegevens en verlies van (toegang tot) persoonsgegevens.
Zeventien arrestaties na WhatsAppfraude
De afgelopen week heeft de politie zeventien personen aangehouden voor Betaal-App-Fraude. De zeventien worden ervan verdacht dat ze hun bankrekening ter beschikking hebben gesteld en zo hebben meegewerkt aan de fraude. Het gaat om zogenoemde ‘geldezels’ (money mules).
Kabinet gaat gevaarlijke Smishing sms'jes aanpakken
Cybercriminelen sturen steeds vaker phishing-sms'jes (smishing) die afkomstig lijken van je bank. Ze zijn lastig te herkennen als berichten van oplichters. Het kabinet wil deze vorm van internetcriminaliteit aanpakken, omdat het aantal slachtoffers blijft toenemen.
Twee stappen verificatie voorkomt 99,9 procent van Cyberaanvallen
Twee Stappen verificatie (2FA), zoals het gebruik van een extra code tijdens het inloggen, voorkomt 99,9 procent van de aanvallen op accounts, zo stelt Microsoft. De softwaregigant laat weten dat het dagelijks meer dan 300 miljoen frauduleuze inlogpogingen op de eigen clouddiensten ziet.
Voicemail melding eindigt in Phishing
Een nieuwe phishing campagne gebruikt 'Microsoft voicemail meldingen' als lokaas om slachtoffers uit te lokken om een bijlagen te openen.
Cyber Attack Texas: "Ongekende golf van Ransomware aanvallen"
Amerikaanse staat Texas vecht momenteel tegen een ongekende golf van ransomware aanvallen die gericht zijn op lokale overheidsinstanties in de staat, waarvan minstens 23 getroffen zijn door de cyber aanvallen.
Nieuwsbrief 67 (week 33-2019) #CCINL | www.cybercrimeinfo.nl
Datalek overzicht week 33-2019
Bij een 'datalek' gaat het om ongeoorloofde of onbedoelde toegang tot persoonsgegevens bij een organisatie. Of om vernietiging, verlies, wijziging of vrijkomen van persoonsgegevens. Onder een datalek valt dus niet alleen het vrijkomen (lekken) van gegevens, maar ook onrechtmatige verwerking van gegevens en verlies van (toegang tot) persoonsgegevens.
PSV-cybercrime Phishing Smishing Vishing overzicht week 33-2019
Phishing, Smishing is het vissen (hengelen) naar inloggegevens en persoonsgegevens van gebruikers. Dit gebeurt via (massaal verzonden) e-mails of SMS'jes, online handelsplaatsen of berichten op social media. Daarin wordt gevraagd in te loggen op een website die sprekend lijkt op die van bijvoorbeeld een bank of een nepsite. Als u inlogt, worden uw inloggegevens meteen doorgestuurd naar de fraudeur.
Cyberaanval met behulp van 404-Pagina's
Cybersecurity onderzoekers van Microsoft ontdekten een ongewone phishing campagne waarbij aangepaste 404-foutpagina’s worden gebruikt om potentiële slachtoffers te misleiden om hun Microsoft gegevens in te vullen.