Digitale fraude, oplichting meldingen week 20-2021

Pasopl!chting Phishing #CCINL

Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.


Weekoverzicht


Valse berichten uit naam DigiD

Op dit moment ontvangt de Fraudehelpdesk meldingen over sms’jes en mailtjes die van DigiD afkomstig zouden zijn. Hierin staat dat u recht heeft op een teruggaaf die kan worden aangevraagd via een link. Bron


Gevaarlijke sms-berichten koeriersdienst

Uit naam van verschillende koeriersdiensten worden door oplichters sms-berichten verstuurd. Er zou een pakket klaarliggen in het sorteercentrum. De status van de verzending kunt u volgen via een link. Maar let op: achter deze link zit kwaadaardige software. Na het klikken op de link krijgt u namelijk het verzoek om een track-and-trace-app te downloaden. Deze app bevat kwaadaardige software. Bron


Storing 'T-Mobile'? Pas op voor nepmail van oplichters

Opgelet! Oplichters spelen nu ook in op storingen bij providers. Hierdoor denk je misschien dat het daadwerkelijk om een bericht van het bedrijf gaat. In dit geval is de mail van 'T-Mobile' echter nep. In het bericht staat dat er 'een storing is in jouw postcodegebied', waardoor je mogelijk problemen ervaart met internetten, bellen en/of TV kijken. 'Er wordt hard gewerkt om dit zo snel mogelijk op te lossen.' Bron


Politie: 'Affordabee.nl en Djento.nl zijn onbetrouwbare, malafide webshops'

Het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) van de politie waarschuwt maar weer eens voor twee malafide webshops. Dit keer valt de twijfelachtige eer ten deel aan de webshops Affordabee.nl en Djento.nl. Uiteraard heeft de politie in beide gevallen meerdere redenen waarom je mijlenver bij deze webshops uit de buurt moet blijven, en dat kun je hier lezen. Het is daarnaast niet ondenkbaar dat deze webshops via sociale media adverteren. Bron


Kun je via winacties op Facebook een camper of tuinmeubelen winnen?

Op Facebook zijn er meerdere pagina's actief die beloven dat ze een camper, een Tiny House of een tuinmeubelset weggeven bij 'like, share en win'-achtige winacties. Deze berichten worden door tienduizenden mensen gedeeld. Maar klopt dat allemaal wel? Kun je inderdaad iets winnen? Wat zijn de risico's? En waarom doen mensen toch zo massaal mee? Lees verder


Gebeld door buitenlands telefoonnummer (Sri Lanka +94, Filipijnen +63, Marokko +212)? Niet zomaar terugbellen!

Er komen de laatste tijd meldingen binnen van korte telefoontjes van onbekende buitenlandse telefoonnummers uit landen als Sri Lanka (netnummer +94), de Filipijnen (netnummer +63) en Marokko (netnummer +212). De telefoon gaat zó kort over dat je geen tijd hebt om op te nemen. Maar is terugbellen wel zo'n goed idee? Nee, zeker niet: hier is nameljk sprake van oplichting en als je even niet oplet, krijg je een gepeperde telefoonrekening gepresenteerd zodra je telecomprovider de nieuwe factuur verstuurt.

Het gaat hier namelijk om zogenaamde wangiri-fraude. Kenmerkend van deze vorm van oplichting is dat je gebeld word door servicenummers die de telefoon bewust zó kort over laten gaan dat je geen tijd hebt om op te nemen.


Oplichters zetten levensechte Marktplaats-nepsite online: 'Verifieer je Marktplaats-account'

De oplichtingstruc waarbij oplichters je via WhatsApp vragen om je Marktplaats-account te verifiëren is in een nieuwe vorm opgedoken. De nepsite waar oplichters je naar verwijzen is de meest overtuigende, geloofwaardige nepsite die Opgelicht?! tot op heden heeft gezien, en ook nu hopen oplichters jouw inloggegevens voor internetbankieren buit te maken. In dit artikel leggen we uit hoe de truc in z'n werk gaan én tonen we hoe overtuigend de oplichters dit keer te werk gaan. Lees verder


NS blokkeert 2100 accounts na 'credential stuffing'-aanval

De NS heeft 2100 accounts geblokkeerd omdat de website is getroffen door een 'credential stuffing'-aanval. Dat meldt de techwebsite Tweakers. Bij zo’n aanval worden eerder uitgelekte gegevens gebruikt om in accounts van gebruikers te komen. De aanvallers konden hierdoor dus inloggen in de accounts, waarna het spoorwegbedrijf actie ondernam. Een NS-woordvoerder verklaart tegenover de website dat het niet bekend is welke informatie de aanvallers hebben verzameld. Dit zou per account verschillen. De daders hebben vermoedelijk zo’n lijst in handen met wachtwoorden (en soms ook e-mailadressen), die ze vervolgens uitproberen in de hoop dat het een keertje raak is. Ze gaan er dus vanuit dat mensen bij veel websites hetzelfde wachtwoord gebruiken. 

Het onderzoek is nog niet afgerond, maar de accounts zijn uit voorzorg geblokkeerd en de wachtwoorden zijn gereset. Er is daarnaast melding gemaakt bij de Autoriteit Persoonsgegevens.


Overwacht hogere mobiele factuur?

KPN waarschuwt haar klanten voor FlutBot. Wie deze malware installeert, kan mogelijk een ‘hogere mobiele factuur’ verwachten. Dit komt omdat FluBot sms’jes verstuurt naar mensen in jouw contactlijst. “Hiermee krijgt de app het vermogen om vanuit het toestel kosten te maken via KPN of andere geïnstalleerde apps.” Lees verder


Phishing en Smishing berichten die momenteel verstuurd worden door cybercriminelen:

Overzicht 2020, 2021


    Tiel - Vrouw slachtoffer van ‘vriend in nood fraude’

    Een oudere dame kreeg op 4 april een bericht via whatsapp van iemand die zich voordeed als haar dochter. Deze persoon wilde geld lenen om een rekening te kunnen betalen. Het bedrag zou worden opgehaald door een zogenaamde vriend van haar kleinzoon. Lees verder


    Meer weekoverzichten

    Phishing, nepshop en fraude meldingen week 07-2022

    Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

    Lees meer »

    Phishing, nepshop en fraude meldingen week 06-2022

    Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

    Lees meer »

    Phishing, nepshop en fraude meldingen week 05-2022

    Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

    Lees meer »

    Phishing, nepshop en fraude meldingen week 04-2022

    Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

    Lees meer »

    Phishing, nepshop en fraude meldingen week 03-2022

    Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

    Lees meer »

    Phishing, nepshop en fraude meldingen week 02-2022

    Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

    Lees meer »

    Alle het nieuws

    Rekening laten misbruiken door criminelen, je komt er niet mee weg!

    Afgelopen week zijn er in Westvoorne, Brielle en Hellevoetsluis geldezels in de leeftijd van 18 jaar tot 35 jaar aangepakt op verdenking van betrokkenheid bij internetoplichting en witwassen. Deze actie van het team Veel Voorkomende Criminaliteit (VVC) Haringvliet is in navolging op de actiedagen in februari en eind maart toen rechercheurs in samenwerking met reclassering, Humanitas DMH (trajectbegeleiding bij Licht Verstandelijke Beperking en Multi problematiek) en het Openbaar Ministerie al 25 geldezels hebben verhoord.

    Lees meer »

    Malware Moriya heeft controle over de Windows-kernel

    Cybersecurity onderzoekers hebben TunnelSnake blootgelegd, een lopende advanced persistent threat (APT) campagne, die actief is sinds 2019. De APT richtte zich op regionale en diplomatieke organisaties in Azië en Afrika. De aanvallers hebben een voorheen onbekende rootkit ingezet, die de naam Moriya heeft gekregen. Dit stuk malware, met bijna volledige macht over het besturingssysteem, stelde bedreigingsactoren in staat om netwerkverkeer te onderscheppen en kwaadaardige instructies te verbergen die werden gegeven aan de geïnfecteerde organisaties. Dit leidde ertoe dat de aanvallers maandenlang stiekem de controle hadden over de netwerken van de beoogde instanties.

    Lees meer »

    De gezondheidszorg wordt niet ontzien door cybercriminelen

    Een cyberaanval op een kliniek of ziekenhuis is letterlijk een kwestie van leven of dood. In 2020 bezweken zorginstellingen over de hele wereld bijna onder de druk van de COVID-19-pandemie, en de acties van cybercriminelen droegen alleen maar aan de ellende bij. Een van de meest significante dreigingen voor zorginstellingen in het afgelopen jaar kwam van ransomware aanvallen .

    Lees meer »

    Phishers voegen maar liefst 12 banken toe om het echt te laten lijken

    Wie zaken doet via Marktplaats, moet altijd op zijn hoede zijn als een (ver)koper vraagt om een rekeningnummer te verifiëren. In een nieuwe variant van deze oplichtingstruc hebben oplichters een levensechte website van betaaldienst Tikkie nagebouwd. Slechts aan de url kun je zien dat je met een nepsite te maken hebt. Let je even niet op? Dan is je rekening binnen de kortste keren geplunderd.

    Lees meer »

    Waarom tweestapsverificatie instellen?

    Het aantal cyberaanvallen is sinds de coronacrisis vervijfvoudigd. Alleen al in de Microsoft cloud zijn er 300 miljoen frauduleuze inlogpogingen per dag. Jouw bedrijf neemt waarschijnlijk allerlei maatregelen om de kans op een datalek te verkleinen. Het instellen van tweestapsverificatie voor medewerkers is hierbij enorm belangrijk. Want 80 procent van de hacking-gerelateerde aanvallen komen binnen via wachtwoorden.

    Lees meer »