Je zou zeggen dat met alle waarschuwingen over spam, phishing, mal- en ransomware bijna iedereen nu wel op zijn hoede is. Helaas stijgt het aantal slachtoffers van deze vormen van cybercrime nog altijd. En dan met name op mobiele devices. Dat blijkt ook uit het jaarlijkse Phishing Trends Rapport. Daarvoor zijn de afgelopen twaalf maanden gegevens geanalyseerd van 500.000 mobiele toestellen in 90 landen. Doordat we tegenwoordig meer internetten op mobiele toestellen, richten cybercriminelen hun aanvallen ook steeds vaker specifiek op mobiele gebruikers.
Afgelopen jaar meer dan verdubbeld
Het aantal mensen dat op een phishing-link klikt is het afgelopen jaar meer dan verdubbeld (+ 160%).
Inmiddels klikt een op de tien mobiele gebruikers wel eens op een phishing link. Een zorgelijke ontwikkeling die deels mogelijk veroorzaakt wordt door het feit dat phishing-e-mails in 93 procent van de gevallen afkomstig lijken te zijn van veilige e-maildomeinen.
Ontvangers zien dan het bekende ‘slotje’ en denken dan dat het een bonafide mail, en link, betreft. Daarbij komt dat verdachte url’s op een smartphone, doordat ze een kleiner scherm hebben dan de gemiddelde laptop, pc en tablet, verkort of grafisch weergegeven worden. Daardoor zijn ze vaak moeilijker te herkennen.
Het succes van phishing-aanvallen in de loop van de tijd
Meer aandacht nodig voor beveiligingsoplossingen op mobiele toestellen
Doordat phishing nog altijd vooral gezien wordt als een zakelijke e-mailprobleem, worden de meeste beveiligingsoplossingen vooral op e-mail servers en -gateways.
Het is zaak dat er meer aandacht komt voor het gebruik van beveiligingsoplossingen op mobiele toestellen. Daarbij komt dat cybercriminelen overgestapt zijn van e-mail naar andere kanalen, zoals sms, WhatsApp, Messenger, Instagram en LinkedIn. Diensten en apps die gebruikers vertrouwen en waar ze dan ook eerder op een phishing-link zullen klikken, zo stelt het rapport van Jamf.
Bekende merknamen
Het rapport maakt ook melding van de trend dat cybercriminelen steeds vaker misbruik maken van bekende merknamen om gebruikers te verleiden op een link te klikken.
Mensen zullen eerder op een phishing-link klikken als ze denken dat die afkomstig is van een site waar ze daadwerkelijk een account hebben.
Apple (43%), PayPal (27%) en Amazon (9%) zijn volgens het rapport meest gebruikte merknamen die in 2021 zijn ingezet bij phishing-aanvallen.
Zakelijke applicaties
Ook richten aanvallers zich steeds vaker op zakelijke applicaties, zoals Office 365 en de G Suite-apps van Google. Eén foutje van een werknemer die een slimme phishing-aanval ontvangt (bijvoorbeeld met het verzoek om zijn inloggegevens voor Google Drive te bevestigen), kan een aanvaller dan toegang verschaffen tot waardevolle bedrijfsinformatie op deze populaire cloud platforms.
De volledige analyse van het onderzoek kunt u hier onder bekijken of downloaden.
Bron: jamf.com, dutchcowboys.nl
Meer info over ‘phishing’ ‘smishing’ ‘vishing’?
Bekijk alle vormen en begrippen 》
Rapporten bekijken of downloaden 》
Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.
Meer nieuws over phishing en smishing
"Iedereen, ongeacht zijn ervaring of kennis van cybersecurity, is vatbaar voor een phishing-aanval"
Uit het phishing-onderzoek van Ivanti blijkt dat 80% van de respondenten een toename ziet van het aantal phishing-pogingen en 85% zegt dat de aanvallen steeds geavanceerder worden. Verder was bij 73% van de respondenten het IT-personeel het doelwit van phishing, waarvan 47% van de pogingen succesvol waren. Nieuwe vormen van oplichting als smishing (phishing via tekstberichten) en vishing (phishing via spraakberichten) zijn sterk in opkomst en specifiek op mobiele gebruikers gericht. Volgens recent onderzoek van Aberdeen hebben aanvallers een hoger succespercentage op mobiele devices dan op servers, en die trend lijkt te verergeren. Inmiddels bedraagt het jaarlijkse financiële risico van een datalek als gevolg van mobiele phishing-aanvallen ongeveer 1,7 miljoen dollar, wat kan oplopen tot een maximum van ongeveer 90 miljoen dollar.
Cybercriminelen proberen via PDF bestanden e-mailgegevens van bedrijven in handen te krijgen
Bij de nieuwste truc van phishers in hun pogingen om e-mailgegevens van bedrijven in handen te krijgen gaat het om meldingen die van online diensten van Adobe afkomstig zouden zijn. En omdat ze begonnen zijn met het gebruik van een online pdf-bestand (dat zogenaamd op de website van Adobe staat), hebben we een echt bestand gemaakt om de tekenen van een phishing-e-mail en een valse “online pdf” hier te bespreken.
Phishing meest voorkomende start cyberincident bij middelgrote en kleine bedrijven
Een cyberaanval op middelgrote en kleine bedrijven (MKB) heeft ernstige gevolgen voor de bedrijfsvoering. De helft van de ondernemers vreest dat zo’n aanval het einde van zijn bedrijf betekent. De grootste bedreiging voor het MKB is echter geen cyberaanval, maar phishing.
OM: "Door cybercrime en de panels van de verdachte is het vertrouwen in het betalingsverkeer teruggelopen"
Het Openbaar Ministerie eist vier jaar cel en een boete van 50.000 euro tegen een 20-jarige man uit Almelo. Hij leverde phishing panels aan cybercriminelen waarop professioneel ogende nepsites van banken draaiden. De officier van justitie beschouwt hem als een ‘belangrijke facilitator’ van cybercrime.
Phishers voegen maar liefst 12 banken toe om het echt te laten lijken
Wie zaken doet via Marktplaats, moet altijd op zijn hoede zijn als een (ver)koper vraagt om een rekeningnummer te verifiëren. In een nieuwe variant van deze oplichtingstruc hebben oplichters een levensechte website van betaaldienst Tikkie nagebouwd. Slechts aan de url kun je zien dat je met een nepsite te maken hebt. Let je even niet op? Dan is je rekening binnen de kortste keren geplunderd.
Criminelen zijn creatief: Verificatieverzoek via Marktplaats
Er is een nieuwe variant opgedoken van de oplichtingstruc waarbij je via WhatsApp een Marktplaats-verificatieverzoek moet voltooien. De layout van de nagemaakte 'Marktplaats'-website is anders dan gebruikelijk, maar wel levensecht wat betreft zaken als huisstijl. Dit keer hopen oplichters klanten van maar liefst elf banken ertoe te verleiden om inloggegevens voor internetbankieren af te staan, met alle schadelijke gevolgen van dien. Zo herken je deze site.
Smishing versus phishing: Wat hebben smishing cybercriminelen geleerd van de phishing criminelen?
English | Français | Deutsche | Español | Finland | Meer talen
Celstraf van drie jaar geëist tegen 35-jarige cybercrimineel ‘Han Solo’
Het Openbaar Ministerie (OM) heeft tegen een 35-jarige man uit Heerenveen een gevangenisstraf van 3 jaar geëist en het terugbetalen van het wederrechtelijk voordeel van €318.050,63. Hem wordt verweten dat hij door het handelen in digitale lijsten met persoonsgegevens, zogenaamde leads, een grote bijdrage heeft geleverd aan bankhelpdeskfraude met mogelijke vele gedupeerden wereldwijd.
Smishing en Phishing berichten in omloop over boosterprik met geboortedatum
Er gaat een nepbericht de ronde waarbij de naam van de GGD misbruikt wordt. In de valse e-mail proberen oplichters senioren te overtuigen dat ze een afspraak voor een boosterprik moeten maken.
Mobiele cyberrisico’s worden nog altijd flink onderschat
Uit onderzoek van G DATA, blijkt dat maar liefst 79 procent van de Nederlanders geen melding doet van valse sms-berichten. Het melding doen van valse sms-berichten en andere vormen van cybercrime is cruciaal omdat op deze manier onderzoek kan worden gedaan naar de daders. Alle aangiftes samen maken het mogelijk informatie te combineren en geven inzicht in de handelswijze van cybercriminelen. Hoe meer informatie, hoe groter de kans dat een onderzoek succesvol kan worden afgerond.
Het succes van Smishing
Nu smishing helemaal in is, maken de media in de Verenigde Staten, Italië en Brazilië melding van tal van alarmerende verhalen over nieuwe scams. De Duitse politie heeft zelfs een officiële waarschuwing uitgegeven over een van de campagnes.
"Waar we voorheen vooral zagen dat phishing links vanuit banken verzonden werden, zien we nu een verschuiving"
Vanwege de lockdown bestellen we massaal online. Cybercriminelen spelen hier handig op in en gebruiken nep berichten over bezorging van pakketjes om je bankgegevens te achterhalen.