Celstraf van drie jaar geëist tegen 35-jarige cybercrimineel ‘Han Solo’

Gepubliceerd op 17 mei 2022 om 15:00

Het Openbaar Ministerie (OM) heeft tegen een 35-jarige man uit Heerenveen een gevangenisstraf van 3 jaar geëist en het terugbetalen van het wederrechtelijk voordeel van €318.050,63. Hem wordt verweten dat hij door het handelen in digitale lijsten met persoonsgegevens, zogenaamde leads, een grote bijdrage heeft geleverd aan bankhelpdeskfraude met mogelijke vele gedupeerden wereldwijd.

Dit is één van de vele vormen van cybercriminaliteit, waarbij het beschikken over lijsten met telefoonnummers en andere persoonlijke gegevens wezenlijk is. Cybercriminelen als verdachte zijn daarbij van essentieel belang.

Onderzoek Smishing

In 2020 werd in Friesland onderzoek gedaan naar een groep verdachten die zich schuldig zouden maken aan een vorm van phishing, waarbij slachtoffers een sms bericht ontvangen met daarin een link. Als daarop geklikt wordt, word je naar een valse internetpagina geleid, die sterk lijkt op de echte site van bijvoorbeeld een bank.

De inloggegevens die de slachtoffers op die website invoeren, komen terecht bij fraudeurs. Om die feiten te kunnen plegen, moeten zij de beschikking hebben over grote hoeveelheden persoonsgegevens zoals lijsten met telefoonnummers, e-mailadressen, woonplaatsen, inkomens en interesses. Deze "leads" worden via internet verhandeld. In het onderzoek duikt de naam van ‘Han Solo’ op, die leads verkoopt via Telegram. Op 25 februari 2021 start het Cybercrimeteam Noord-Nederland een onderzoek naar deze Han Solo, ook wel 'jedihans'. Een naam die in diverse onderzoeken naar cybercriminaliteit naar voren komt. De indruk is dat Han Solo op grote schaal in heel Nederland leads levert; een indruk die in de loop van het onderzoek meer en meer bevestigd wordt.

“Zijn enige drijfveer is geldelijk gewin en wie wat met de door hem verstrekte gegevens doet: hij lijkt er niets om te geven." 

Drijfveer

Sterker nog, deze Han Solo blijkt op nationale schaal een grote, misschien wel de grootste speler in de online markt van leads te zijn. Uit het onderzoek blijkt dat een 35-jarige Heerenvener schuilgaat achter de naam. Hij wordt op 29 juni 2021 aangehouden. De Officier van Justitie: “Zijn enige drijfveer is geldelijk gewin en wie wat met de door hem verstrekte gegevens doet: hij lijkt er niets om te geven. Ouderen die het slachtoffer worden van bankhelpdeskfraude, mensen die in een WhatsApp-fraude trappen en veel geld kwijtraken? Het deert hem niet. Het door verdachte mede veroorzaakte leed dat door zijn handelen mogelijk is gemaakt kan en mag niet worden onderschat. Geconstateerd moet worden dat hij voor zijn handelen geen enkele verantwoordelijkheid neemt.”

Uit het onderzoek volgt dat verdachte zich o.a. in cadeaukaarten van bol.com en Bitcoin liet betalen. De waarde in zijn wallet is op het moment van inbeslagname op 21 november 2021 €190.000,-.

"Voor €100 krijg je tienduizend telefoonnummers; uw en mijn nummer zijn dus een eurocent waard. Dat betekent ook dat de handel in leads alleen echt lucratief is voor de grote spelers, voor spelers als verdachte." 

Schade

Deze zaak staat niet op zich. De totale schade van online fraude in Nederland bedroeg in 2021 een slordige €62,5 miljoen, een stijging van ruim 20% ten opzichte van het jaar ervoor. De belangrijkste boosdoener: bankhelpdeskfraude, waarvoor lijsten met telefoonnummers en andere persoonlijke gegevens nodig zijn. Wat opvalt is de hoeveelheid gegevens die verhandeld wordt. Vooral het bij verdachte aangetroffen bestand met een kwart miljard aan gebruikersgegevens uit de Verenigde Staten springt in het oog, evenals welke soort gegevens het betreft.

De Officier van Justitie hierover: ”Er worden ‘persoonlijke interesses’ verhandeld, en dat maakt maar weer eens duidelijk hoe kwetsbaar ieder van ons is. Het kan immers gaan om ideologische interesses, geloofsovertuigingen of seksuele voorkeur. Het belang om dergelijke gegevens privé te houden is natuurlijk groot en staat in schril contrast tot de handelswaarde ervan. Voor €100 krijg je tienduizend telefoonnummers; uw en mijn nummer zijn dus een eurocent waard. Dat betekent ook dat de handel in leads alleen echt lucratief is voor de grote spelers, voor spelers als verdachte. De bewezen feiten moeten dan ook worden bestraft met een forse gevangenisstraf.”

Wat kan men zelf doen?

Veel vormen van cybercriminaliteit zijn te voorkomen. Scherm je identiteit goed af op social media, verspreid op foto’s geen gegevens (adres, BSN nummer, bankrekening) die handig zijn voor criminelen, klik niet (zomaar) op links. Ga niet in op verzoeken van relatief onbekenden, ook niet digitaal. Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo.

Bron: om.nl

Bekijk alle vormen en begrippen

 

Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.

‘Samen digitaal oké met het A B C’

Om de kans te verkleinen dat u slachtoffer wordt van digitale criminaliteit, is belangrijk om wanneer u digitaal gaat, de standaard regels van de ABC in acht neemt: De ABC methode staat voor:

= alert blijven

  • Te mooi om waar te zijn, is niet oké
  • Blijf op de hoogte
  • Klik nooit zomaar op een link

B = bescherm jezelf

  • Blijf up-to-date met updates
  • Gebruik sterke wachtwoorden
  • Gebruik actuele anti-virus programma’s
  • Maak offline back-up’s

C = check altijd

  • Vertrouw je het niet, verbreek het contact
  • Check de contactgegevens van de afzender

Meer info over ABC en downloads

Meer actueel nieuws

Zeroday kwetsbaarheid in 'Secure Mobile Access apparaat'?!

De afgelopen jaren gingen steeds meer mensen thuiswerken. Door de coronapandemie is dit in een stroomversnelling geraakt. Vanuit huis werken brengt echter risico’s met zich mee. Op de werkvloer zijn tal van maatregelen genomen om veilig en verantwoord te werken, maar hoe zit dat thuis? Zorg dat u geen slachtoffer wordt van cybercriminelen en verzeker u en uw medewerkers van een goed beveiligd netwerk met de oplossingen van SonicWall.

Lees meer »

"In België en Duitsland is de verkoop van anonieme simkaarten verboden, in Nederland niet"

De verkrijgbaarheid van anonieme simkaarten hindert de aanpak van WhatsApp fraude, aldus de politie, die stelt dat een verbod zou helpen. Daarnaast ziet de politie graag dat WhatsApp het overnemen van accounts lastiger maakt. Criminelen wisten vorig jaar meer dan 13 miljoen euro via WhatsApp fraude stelen. De politie ontving vorig jaar ruim 25.000 aangiften van WhatsApp fraude, terwijl het er in 2019 nog 650 waren. In 2018 telde de politie nog 250 incidenten.

Lees meer »

Ransomware weekoverzicht 04-2021

Cybercriminelen presenteren nieuwe ransomware genaamd Egalyty, het Crisp Regional Health Services wordt het slachtoffer van een ransomware aanval en FBI neemt website NetWalker ransomware en 450.000 dollar losgeld in beslag. Hier het overzicht van de nieuwste ransomware vormen en het nieuws van dag tot dag.

Lees meer »

Cybercrime nieuwsbrief 143 (week 04-2021)

Twee mannen aangehouden die persoonsgegevens aanboden op Telegram, waarom online surveillance anno 2021 een permanentere rol moet krijgen binnen de opsporingsdiensten en internationale politieoperatie 'LadyBird' geslaagd. Dit en meer lees je in nieuwsbrief 143. Nog niet ingeschreven voor deze gratis nieuwsbrief over cybercrime en darkweb? Schrijf je dan hier in.

Lees meer »

Zes aanhoudingen in darkweb onderzoek 'Ringwood'

De Politie heeft afgelopen dinsdag zes personen aangehouden die verdacht worden achter de darkweb market 'DutchMasters' te zitten. DutchMasters hield zich op het darkweb bezig met de productie, verkoop en distributie van harddrugs. De totale omzet van DutchMasters wordt geschat op tientallen miljoenen euro’s.

Lees meer »

Dreiging 'supply chain-aanvallen' wordt steeds groter

De dreiging van digitale 'supply chain-aanvallen' wordt steeds groter omdat partijen binnen hun keten, door toenemende digitalisering, globalisering en outsourcing, steeds meer informatie met elkaar delen. Dat is nodig om de keten efficiënt te kunnen laten functioneren, maar creëert ook risico’s.

Lees meer »

Betalen of een permanent bombardement aan DDoS-aanvallen

Het is de nachtmerrie van ieder bedrijf: servers, netwerken en zakelijke IT zijn niet beschikbaar vanwege een cyberaanval. Cybercriminaliteit maakt deel uit van het dagelijkse digitale leven en is een bloeiende economie geworden. De gevolgen voor getroffen bedrijven zijn kostbaar. Een recent onderzoek van Allianz-dochter AGCS laat zien hoe duur cybercriminaliteit kan zijn voor bedrijven. De verzekeraar analyseerde tussen 2015 tot 2020 1.736 cyber gerelateerde verzekeringsclaims, de kosten van deze claims bedroegen maar liefst 660 miljoen euro. Volgens de verzekeraar kwamen de claims met name voort uit ransomware- en DDoS aanvallen.

Lees meer »