Celstraf van drie jaar geëist tegen 35-jarige cybercrimineel ‘Han Solo’

Gepubliceerd op 17 mei 2022 om 15:00

Het Openbaar Ministerie (OM) heeft tegen een 35-jarige man uit Heerenveen een gevangenisstraf van 3 jaar geëist en het terugbetalen van het wederrechtelijk voordeel van €318.050,63. Hem wordt verweten dat hij door het handelen in digitale lijsten met persoonsgegevens, zogenaamde leads, een grote bijdrage heeft geleverd aan bankhelpdeskfraude met mogelijke vele gedupeerden wereldwijd.

Dit is één van de vele vormen van cybercriminaliteit, waarbij het beschikken over lijsten met telefoonnummers en andere persoonlijke gegevens wezenlijk is. Cybercriminelen als verdachte zijn daarbij van essentieel belang.

Onderzoek Smishing

In 2020 werd in Friesland onderzoek gedaan naar een groep verdachten die zich schuldig zouden maken aan een vorm van phishing, waarbij slachtoffers een sms bericht ontvangen met daarin een link. Als daarop geklikt wordt, word je naar een valse internetpagina geleid, die sterk lijkt op de echte site van bijvoorbeeld een bank.

De inloggegevens die de slachtoffers op die website invoeren, komen terecht bij fraudeurs. Om die feiten te kunnen plegen, moeten zij de beschikking hebben over grote hoeveelheden persoonsgegevens zoals lijsten met telefoonnummers, e-mailadressen, woonplaatsen, inkomens en interesses. Deze "leads" worden via internet verhandeld. In het onderzoek duikt de naam van ‘Han Solo’ op, die leads verkoopt via Telegram. Op 25 februari 2021 start het Cybercrimeteam Noord-Nederland een onderzoek naar deze Han Solo, ook wel 'jedihans'. Een naam die in diverse onderzoeken naar cybercriminaliteit naar voren komt. De indruk is dat Han Solo op grote schaal in heel Nederland leads levert; een indruk die in de loop van het onderzoek meer en meer bevestigd wordt.

“Zijn enige drijfveer is geldelijk gewin en wie wat met de door hem verstrekte gegevens doet: hij lijkt er niets om te geven." 

Drijfveer

Sterker nog, deze Han Solo blijkt op nationale schaal een grote, misschien wel de grootste speler in de online markt van leads te zijn. Uit het onderzoek blijkt dat een 35-jarige Heerenvener schuilgaat achter de naam. Hij wordt op 29 juni 2021 aangehouden. De Officier van Justitie: “Zijn enige drijfveer is geldelijk gewin en wie wat met de door hem verstrekte gegevens doet: hij lijkt er niets om te geven. Ouderen die het slachtoffer worden van bankhelpdeskfraude, mensen die in een WhatsApp-fraude trappen en veel geld kwijtraken? Het deert hem niet. Het door verdachte mede veroorzaakte leed dat door zijn handelen mogelijk is gemaakt kan en mag niet worden onderschat. Geconstateerd moet worden dat hij voor zijn handelen geen enkele verantwoordelijkheid neemt.”

Uit het onderzoek volgt dat verdachte zich o.a. in cadeaukaarten van bol.com en Bitcoin liet betalen. De waarde in zijn wallet is op het moment van inbeslagname op 21 november 2021 €190.000,-.

"Voor €100 krijg je tienduizend telefoonnummers; uw en mijn nummer zijn dus een eurocent waard. Dat betekent ook dat de handel in leads alleen echt lucratief is voor de grote spelers, voor spelers als verdachte." 

Schade

Deze zaak staat niet op zich. De totale schade van online fraude in Nederland bedroeg in 2021 een slordige €62,5 miljoen, een stijging van ruim 20% ten opzichte van het jaar ervoor. De belangrijkste boosdoener: bankhelpdeskfraude, waarvoor lijsten met telefoonnummers en andere persoonlijke gegevens nodig zijn. Wat opvalt is de hoeveelheid gegevens die verhandeld wordt. Vooral het bij verdachte aangetroffen bestand met een kwart miljard aan gebruikersgegevens uit de Verenigde Staten springt in het oog, evenals welke soort gegevens het betreft.

De Officier van Justitie hierover: ”Er worden ‘persoonlijke interesses’ verhandeld, en dat maakt maar weer eens duidelijk hoe kwetsbaar ieder van ons is. Het kan immers gaan om ideologische interesses, geloofsovertuigingen of seksuele voorkeur. Het belang om dergelijke gegevens privé te houden is natuurlijk groot en staat in schril contrast tot de handelswaarde ervan. Voor €100 krijg je tienduizend telefoonnummers; uw en mijn nummer zijn dus een eurocent waard. Dat betekent ook dat de handel in leads alleen echt lucratief is voor de grote spelers, voor spelers als verdachte. De bewezen feiten moeten dan ook worden bestraft met een forse gevangenisstraf.”

Wat kan men zelf doen?

Veel vormen van cybercriminaliteit zijn te voorkomen. Scherm je identiteit goed af op social media, verspreid op foto’s geen gegevens (adres, BSN nummer, bankrekening) die handig zijn voor criminelen, klik niet (zomaar) op links. Ga niet in op verzoeken van relatief onbekenden, ook niet digitaal. Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo.

Bron: om.nl

Bekijk alle vormen en begrippen

 

Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.

‘Samen digitaal oké met het A B C’

Om de kans te verkleinen dat u slachtoffer wordt van digitale criminaliteit, is belangrijk om wanneer u digitaal gaat, de standaard regels van de ABC in acht neemt: De ABC methode staat voor:

= alert blijven

  • Te mooi om waar te zijn, is niet oké
  • Blijf op de hoogte
  • Klik nooit zomaar op een link

B = bescherm jezelf

  • Blijf up-to-date met updates
  • Gebruik sterke wachtwoorden
  • Gebruik actuele anti-virus programma’s
  • Maak offline back-up’s

C = check altijd

  • Vertrouw je het niet, verbreek het contact
  • Check de contactgegevens van de afzender

Meer info over ABC en downloads

Meer actueel nieuws

"Vijftig procent van de ondervraagden gebruiken een zelfde wachtwoord voor alle online accounts"

Tweederde van de consumenten gebruikt tenminste drie devices om in te loggen op hun online accounts. Een kwart gebruikt daarvoor ook een device van hun werk. Dat is niet opmerkelijk, maar in het kader van cybersecurity wel een punt van aandacht. Veel mensen blijken namelijk nog altijd slechte wachtwoorden te gebruiken of hun inloggegevens te delen. Ook is het beveiligen van hun mobiele telefoons nog niet vanzelfsprekend.

Lees meer »

17 jarige phisher aangehouden die woningzoekende in de val lokte

Op 12 oktober 2021 heeft de politie een 17-jarige jongen uit Amsterdam aangehouden op verdenking van phishing. De verdachte deed zich onder andere voor als WoningNet en heeft zo in de afgelopen maanden vermoedelijk tientallen slachtoffers in heel Nederland opgelicht voor tot dusver bekend minimaal 20.000 euro. De aanhouding kwam mede door een nauwe samenwerking met verschillende banken tot stand.

Lees meer »

Spionage, ontwrichting en financieel gewin

Het afgelopen jaar kwam 58% van alle door Microsoft waargenomen cyberaanvallen vanuit natiestaten uit Rusland. En aanvallen van Russische natiestaten worden steeds effectiever, van een succesvol compromispercentage van 21% vorig jaar naar een percentage van 32% dit jaar. Dit meldt Microsoft in zijn 'Microsoft Digital Defense Report'.

Lees meer »

"De echte eigenaar van het gebelde 06 nummer heeft hier niets mee te maken"

Cybercriminelen proberen nietsvermoedende slachtoffers op te lichten met een nieuwe vorm van fraude. Ze gebruiken een Nederlands mobiel nummer en doen zich voor als een medewerker van een bedrijf of instantie. Vervolgens proberen ze persoonlijke gegevens zoals een burgerservicenummer te achterhalen, of geld te stelen door te zeggen dat er nog een schuld openstaat. Daarvoor waarschuwt Yoanne Spoormans, cybercrimedeskundige bij de politie.

Lees meer »

"Niet alleen meer blauw op straat, maar ook online"

Het is goed dat het kabinet geld uittrekt om meer ‘blauw op straat’ in te zetten. Investeren in ICT en digitalisering is echter minstens net zo belangrijk. Als de coronapandemie iets heeft laten zien, is het dat cybercriminelen in staat zijn om zich snel aan te passen en over te schakelen op nieuwe vormen van digitale criminaliteit.

Lees meer »

Overzicht cyberaanvallen week 40-2021

VDL weet niet wanneer alle fabrieken zijn hersteld van cyberaanval, Nederland kan krijgsmacht inzetten bij ransomware-aanval en Nederlandse bedrijven krijgen wekelijks 294 cyberaanvallen te verwerken. Hier het overzicht van afgelopen week en het nieuws van dag tot dag.

Lees meer »

Cybercrime nieuwsbrief 179 week 40-2021

Alarmerende stijging van het aantal aanvallen met ransomware en fileless malware, mailsysteem kerncentrale en veiligheidsregio kwetsbaar voor cybercriminelen en hij ontsnapte aan de grootste politie actie op het Darkweb - Deel 2: 'De geografische beveiliging'.  Dit en meer lees je in nieuwsbrief 179. Nog niet ingeschreven voor de nieuwsbrief over cybercrime en darkweb? Schrijf je dan hier in.

Lees meer »

Phishing, nepshop en fraude meldingen week 40-2021

Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

Lees meer »