De bibliotheek voor de bestrijding van digitale criminaliteit

Vraag 2:

Het juiste antwoord is C


A) Ik denk niet dat dit een phishingmail is. De hackers kunnen niet weten dat ik iets besteld heb.

B) Ik twijfel of dit een phishingmail is. Ik open het bericht niet thuis, maar op mijn werk, want op mijn werk zijn ze beter beschermd.

C) Ik ga eerst checken of het een phishingmail is. Ik weet hoe ik dat moet doen.

Uitleg

Antwoord C is juist.

De hackers weten inderdaad niet dat je iets besteld hebt, maar versturen op goed geluk miljoenen van dat soort mailtjes.

Namens PostNL, Bol.com, DHL, Zalando, Wehkamp, CoolBlue, etc.

Ze hopen dat de mensen die net iets besteld hebben, erin trappen.

Zowel thuis als op het werk kan je computer of laptop ‘gegijzeld’ worden.

Op het werk is de schade vele malen groter omdat soms door een simpele klik het hele computernetwerk platgelegd kan worden.

Het overkomt ook ziekenhuizen en zeker in tijden van corona, is dat helemaal een ramp.   

Hoe check je of iets een phishingmail is?

Ga met je muis naar de afzender van de email en klik er op.

Bij de meeste phishingmails verschijnt een vreemd e-mailadres.

Als het e-mailadres goed lijkt, zweef dan met je cursor boven de link, zonder er op te klikken.

Bij phishingmails zie je dat de link opeens naar een andere website leidt.

Sommige phishingmails bevatten een bijlage.

Aan een bijlage is lastig te zien of het kwaadaardig is, maar je kunt het wel vermoeden.

Bijlagen met .exe of .zip extensies zijn vaak kwaadaardig.

Tip:

Als je twijfelt of iets een phishingmail is, google de website (bijvoorbeeld PostNL). Inloggen kan op de website zelf, vermijd links. Er zijn phishingmails van RIVM in omloop die wachtwoorden en andere persoonlijke gegevens ontfutselen van iedereen die klikt op een link voor een update over het coronavirus.