Deep Instinct, aanbieder van een op deep learning gebaseerde security-framework, publiceerde vorige week zijn halfjaarlijkse Voice of SecOps Report. Uit dit rapport blijkt dat organisaties gemiddeld 17,2 uur nodig hebben om op een cyberaanval te reageren, oftewel twee werkdagen. Wereldwijd ligt dit gemiddeld nog hoger, namelijk 20.9 uur. Gezien de vertraging die security-teams vaak oplopen wanneer ze met een beveiligingsincident te maken krijgen, hebben de respondenten weinig vertrouwen in hun vermogen om de constante golf van cyberaanvallen de baas te blijven.
Volgens de security-professionals die aan het onderzoek deelnamen, vormen vooral bedreigingen door insiders een hardnekkig probleem. 76% van de Nederlandse respondenten heeft er weinig fiducie in dat hun collega’s niet op kwaadaardige links zullen klikken. Hiermee kunnen ze razendsnel cyberbedreigingen in IT-omgeving binnenhalen en een cyberaanval in werking zetten.
Beveiligingsproblemen van security operation centers (SOC’s)
De blootstelling aan ransomware en andere typen malware is een verre van opgelost vraagstuk. Er zijn echter nog andere belangrijke problemen waar security-professionals tegenaan blijven lopen.
-
Zorgen over de omgang met cyberaanvallen:
- Het gebrek aan specifieke technologie voor de preventie van nog niet eerder geobserveerde malware (33%) is een belangrijk punt van zorg.
- 'Hidden persistence' is de meest gevreesde tactiek die cybercriminelen hanteren om grootscheepse aanvallen uit te voeren, geeft 47% van de Nederlandse respondenten aan. Wereldwijd is dit aantal 40%. 'Hidden persistence' houdt in dat cybercriminelen zich geruime tijd onopgemerkt binnen het netwerk ophouden en in het geniep toegang tot data en applicaties zoeken. Ze behouden daarbij ook hun aanwezigheid als computersystemen opnieuw worden opgestart of aanmeldingsgegevens worden gewijzigd.
- Een tekort aan gekwalificeerde SecOps-professionals (wereldwijd 35%) zorgt voor problemen rond de incident respons. Dat geldt met name voor organisaties in de gezondheidszorg (52%) en de publieke sector (55%).
-
Zorgen rond de digitale transformatie en regelmatig thuiswerkende werknemers
- Een derde van de Nederlandse respondenten (33%) meent dat de snelheid waarmee de organisatie de digitale transformatie doorzet, leidt tot blinde vlekken die beveiligingsrisico’s vormen.
- Het groeiende hybride werknemersbestand veroorzaakt meerdere hoofdbrekens. 51% van de Nederlandse respondenten maakt zich ongerust over het gebruik van niet toegestane diensten (Shadow IT); de impact op de beveiliging door apparaten die medewerkers zelf meebrengen (BYOD) (47%), en of de huidige beveiligingsoplossingen de toegenomen druk wel aankunnen (37%).
-
Integrale beveiliging van endpoints blijft moeilijk te realiseren:
- Bijna alle respondenten (99%) vermoeden dat niet elk endpoint binnen hun organisatie met minstens één endpoint-agent is beveiligd.
- 37% van de Nederlandse respondenten zegt dat elk endpoint binnen hun organisatie dat wel beveiligd is, dezelfde mate van bescherming geniet. De meerderheid in Nederland (55%) zegt niet in staat te zijn om cyberbedreigingen op alle endpoints te blokkeren, wereldwijd zegt 60% dit.
-
Problemen rond gegevensopslag in de cloud en kwaadaardige bestanden:
- Bestanden die in de cloud zijn opgeslagen vertegenwoordigen voor 80% van alle organisaties een kwetsbaarheid waarop niet wordt gecontroleerd.
- 58% van de Nederlandse respondenten maakt zich zorgen over collega’s die per ongeluk kwaadaardige bestanden uploaden en daarmee bedrijfsomgevingen in gevaar brengen, wereldwijd is dit 68%.
Joost van der Spek, Regional Sales Manager Benelux bij Deep Instinct: “Dat bedrijven twee dagen nodig hebben om op een hack of aanval te reageren is natuurlijk beangstigend nieuws. Organisaties kunnen echter een aantal dingen doen om de responstijd flink te verkorten. Het is belangrijk om de securityomgeving goed onder loep te leggen. Zijn alle securityoplossingen wel opgewassen tegen de huidige cyberbedreigingen? Veel securityoplossingen werken voornamelijk reactief, pas als het kwaad is geschied gaat er een alarm af. Daardoor kan de malware onmiddellijk of voor langere tijd schade toebrengen aan het bedrijf, soms zelfs zonder dat dit gesignaleerd wordt.
Cybersecuritytoepassingen die preventief werken zorgen wél voor goede beveiliging. Deze oplossingen stoppen cyberbedreigingen in de pre-executie fase, dus nog voordat een proces of file dat kwaadaardige content bevat geopend kan worden. Kortom, de reactiesnelheid op cyberaanvallen is cruciaal om erger te voorkomen. Deep Learning is in staat geavanceerde malware en/of ransomware te herkennen en te stoppen in een snelheid van minder dan 20 ms. Dat is een groot verschil met de twee dagen die veel organisaties nu kwijt zijn na een cyberaanval.”
Hoop in de strijd tegen cybercriminaliteit
Met name in de ICT-sector en de financiële dienstverlening is er sprake van optimisme onder security-professionals. De respondenten in de eerste groep waren optimistisch over het succes van hun inspanningen om cyberbedreigingen te voorkomen. Het aantal respondenten in de ICT-sector dat van mening is dat de preventie van alle malware een haalbare kaart is, ligt twee keer hoger dan voor hun collega’s in andere sectoren.
De financiële dienstverleningssector loopt voorop als het gaat om de tijd die nodig is voor de incident respons. Professionals in deze sector reageren bijna vier uur eerder op beveiligingsincidenten dan collega’s in andere branches. 62% van alle Nederlandse respondenten denkt dat het in de komende twee tot vijf jaar mogelijk zal zijn om alle cyberbedreigingen uit het bedrijfsnetwerk te weren.
Verder is 59% van alle respondenten wereldwijd optimistisch gestemd over de haalbaarheid van bedreigingspreventie. Dientengevolge leggen bedrijven in Nederland een grotere nadruk op technologie voor preventie (70%) en detectie (64%). Wereldwijd is dit 57% en 62%, wat laat zien dat organisaties in Nederland veel meer aandacht aan preventie besteden. Met functionaliteit voor geautomatiseerde detectie en preventie kunnen security-teams hun focus richten op de meest urgente problemen in plaats van voortdurend door beveiligingsmeldingen te worden overspoeld.
Onderzoeksmethodiek
Het rapport van Deep Instinct is het gevolg van vraaggesprekken met 1.500 senior security-professionals in 11 landen. Zij waren actief bij bedrijven met meer dan duizend werknemers en een jaaromzet van boven de 500.000 dollar. Deze organisaties waren actief in zeven verticale markten: financiële dienstverlening, retail en e-commerce, gezondheidszorg, productie-industrie, de publieke sector, vitale infrastructuren en technologie.
Bron: deepinstinct.com, dutchitchannel.nl |Witold Kepinski
Bekijk alle vormen en begrippen 》
Actuele aanvallen overzicht per dag 》
Meer rapporten bekijken of downloaden 》
Tips of verdachte activiteiten gezien? Meld het hier.
Meer nieuws
Voor 11 miljoen dollar opgelicht door CEO fraude, verdachte bekent
In 2018 werd één van de officiële dealers van de Amerikaanse bouwmachine fabrikant 'Caterpillar' via e-mail voor zo'n 11 miljoen dollar opgelicht en een verdachte in deze zaak heeft nu bekend.
4,5 jaar cel voor online oplichting via webshops
Een 43-jarige man uit Blaricum is door de rechtbank Midden-Nederland veroordeeld tot een gevangenisstraf van 4,5 jaar. De man lichtte in een periode van een half jaar mensen op via webshops. In totaal zijn meer dan honderdvijftig personen door hem gedupeerd. Het ging hierbij vaak om vele honderden euro’s.
Cybercriminelen blijven op het netwerk van slachtoffers actief
Cybercriminelen die organisaties met ransomware infecteren blijven na het versleutelen van systemen op de netwerken van hun slachtoffers actief en lezen mee met de berichten die worden ontvangen en verstuurd. Iets wat gevolgen heeft voor de manier waarop getroffen bedrijven met de infectie en het herstel moeten omgaan.
Cybercrime schadepost per incident 'verzesvoudigd' ten opzichtig van vorig jaar
Bedrijven die slachtoffer zijn geworden van cybercrime moeten dit jaar dieper in de buidel tasten. Ten opzichte van vorig jaar is de schadepost per incident verzesvoudigd. Onder 1.971 getroffen bedrijven bedroegen de totale kosten afgelopen jaar zo’n €1,61 miljard. Dat is 61 procent meer dan het jaar ervoor.
Nieuwe cijfers politie: Aantal meldingen van digitale misdaad is bijna zeven keer zo hoog als in voorgaande jaren
Tijdens de coronacrisis is het aantal gevallen van cybercrime gigantisch toegenomen. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van de politie. Het aantal meldingen van digitale misdaad is bijna zeven keer zo hoog als in voorgaande jaren.
Dit is het verhaal van een man die zijn dochter wilde helpen
Op een avond in het voorjaar van 2020 krijgt de 72-jarige Dirk uit Utrecht een berichtje van zijn dochter (43 jaar). ‘Hoe gaat het?’ Een WhatsApp berichtje zoals wel vaker. Vader en dochter appen een tijdje heen en weer. “Er was eigenlijk niks geks aan de hand. Ook niet toen ze om hulp vroeg”, vertelt Dirk. Maar wat hij dan nog niet weet, is dat hij eigenlijk met een crimineel aan het appen is…