De politie zoekt partners ter ondersteuning van de ABC campagne

Gepubliceerd op 26 januari 2022 om 15:00

Nog elke dag zien we digitale criminaliteit toenemen. Door verschillende partners worden proactieve, preventieve maar ook repressieve activiteiten ingezet om digitaal slachtofferschap tegen te gaan.

Preventie is een belangrijke sleutel om digitale criminaliteit terug te dringen. Anders dan bij klassieke criminaliteit, maken cybercriminelen gebruik van gelegenheden die zich voordoen en die onbedoeld door het slachtoffer wordt geboden.

Afhankelijk van het gepleegde cybercrime delict, heeft de politie preventieprogramma’s en adviezen voor potentiele slachtoffers.

Wanneer digitale criminaliteit heeft plaatsgevonden adviseert de politie specifiek gericht op het voorkomen van nog meer soortgelijke incidenten. Met onze partners hebben we geconcludeerd dat we een algemeen preventie advies ontberen.

Oftewel met welk algemeen advies kunnen we voorkomen dat je digitaal slachtoffer wordt. Wat zijn simpele basisregels waar je aan moet denken wanneer je digitaal gaat. De politie eenheid Zeeland West-Brabant en diens partners willen daarom de volgende ABC preventiecampagne lanceren met de slogan:

Deze ABC kan gezien worden als een vertaling - voor iedereen bekende preventiemaatregelen - wanneer je de woning verlaat. Iedereen weet dat je de deur op slot moet doen, ramen dicht en wanneer het donker is een lichtpunt aanzet. Deze ABC zijn de basisregels voor wanneer je gaat mailen, appen, bellen, gamen, googelen etc. etc..

Politie is voor vele burgers een belangrijke partner in het geven van preventie advies. Vandaar dat we als politie eenheid Zeeland West-Brabant hier dan ook graag het voortouw in nemen. Deze campagne krijgt echter pas echt impact wanneer ook andere partners meehelpen deze boodschap verder te verspreiden. Vandaar dat met partners in digitale veiligheid deze campagne inhoud gegeven zal worden.

De algemene boodschap van deze campagne is de volgende:

Zorg dat je geen digitaal slachtoffer wordt door wanneer je digitaal gaat:

A = alert te blijven

  • Onverwacht, ongebruikelijk, ongewenst, ongelooflijk, ongepast, is bijna altijd niet oké.
  • Volg de digitale ontwikkelingen.
  • Klik nooit door op onbekende vaak aangereikte linkjes of internetsites.

B = beveilig jezelf

  • Ben up-to-date met je updates.
  • Maak gebruik van sterke wachtwoorden (zinnen)
  • Maak regelmatig offline back-up van je data.

C = check altijd

  • Bij een ongebruikelijk, onverwachts, ongewenst, ongepast of ongelooflijk verzoek of aanbod, verbreek het contact.
  • Check het verzoek of aanbod, door zelf contact te zoeken met door jezelf opgezochte contactgegevens.
Basis Politie ABC
Afbeelding – 3,0 MB 252 downloads

Deze afbeelding symboliseert de wereld met z’n digitale knooppunten waar voortdurend hackers zoeken naar gelegenheden. De ABC staat centraal om digitaal slachtofferschap te voorkomen.

Naast de algemene afbeelding zijn er qua beeldvorming variaties gemaakt om specifiek aandacht te geven aan bepaalde vormen van digitale criminaliteit. De basisafbeelding komt steeds terug om de herkenbaarheid te vergroten (kracht van herhaling). De boodschap is dan weer de ABC specifiek gericht op het thema. De afbeeldingen zijn de volgende:


Free Wifi Politie ABC
Afbeelding – 3,0 MB 205 downloads
Helpdesk Fraude Politie ABC
Afbeelding – 2,9 MB 202 downloads

Marktplaats Fraude Politie ABC
Afbeelding – 2,8 MB 208 downloads
Money Mule Politie ABC
Afbeelding – 2,9 MB 193 downloads

Smishing En Phishing Politie ABC
Afbeelding – 2,9 MB 228 downloads
Veiligekluis Fraude Politie ABC
Afbeelding – 3,2 MB 179 downloads

Achtergrond (bureaublad, Teams, Zoom, ...)

Whats App Fraude Politie ABC
Afbeelding – 3,0 MB 218 downloads
ABC Politie CCINL Teams
Afbeelding – 3,1 MB 163 downloads

Bekijk hier alle vormen wellicht kunnen de plaatjes ook gebruikt worden voor andere cybercrime vormen.

De politie zoekt partners

De politie zoekt partners die de campagne verder verspreiden. “Zodat we met z'n allen digitaal weerbaar worden en cybercrime kunnen voorkomen”. Doe jij ook mee? Laat het ons weten en we zetten je naam, bedrijfsnaam als partner van de ABC preventiecampagne.

ABC Poltie
MP4 bestand – 14,5 MB 176 downloads

Partners ABC preventiecampagne

Naam, bedrijf of organisatie Website
Cybercrimeinfo www.cybercrimeinfo.nl
Gemeente Breda www.breda.nl
VPN Gids www.vpngids.nl
Feach feach.nl
Eurofins Cyber Security The Netherlands www.eurofins-cybersecurity.com
PVO Oost-Nederland www.pvo-oostnederland.nl
Centrum voor Veiligheid en Digitalisering www.cvdnederland.nl
Gemeente Haarlemmermeer haarlemmermeergemeente.nl
Beveiliging Wijzer www.beveiligingwijzer.nl

Bron: politie.nl

Bekijk alle vormen en begrippen

 

Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.

Meer actueel cybercrime nieuws

Overzicht cyberaanvallen week 17-2022

Hackersgroep Stormous hackt Coca Cola, kamervragen over ransomware-aanval op gemeente Buren en Onyx ransomware vernietigt bestanden in plaats van ze te versleutelen. Hier het overzicht van afgelopen week en het nieuws van dag tot dag.

Lees meer »

Cybercrime nieuwsbrief 207 week 17-2022

Je naam, adres en telefoonnummer op straat? Dit kunnen hackers met die persoonsgegevens, cybercriminele kartels richten zich nu ook op marktstrategieën, beleggingsrekeningen en banken en de evolutie van WhatsApp fraude. Dit en meer lees je in nieuwsbrief 207.

Lees meer »

Digiweerbaar met de Cyber Sessies: Aflevering 3 'Ethisch hackers? Dit kunnen we van ze leren'

Deze week spreekt presentator Remy Gieling met drie kopstukken uit de wereld van online veiligheid; Pim Takkenberg (directeur cyber security Northwave), Sanne Maasakkers (security specialist Nationaal Cyber Security Centrum) en Dave Maasland (CEO ESET Nederland). De drie deskundigen gaan in op het onderwerp 'digitale veiligheid door de ogen van de aanvaller.' Door te weten hoe een aanvaller werkt, kun je je als bedrijf en burger beter verdedigen. Er wordt ingegaan op vragen als: wat doet een ethisch hacker? Waarom zou je als bedrijf met ethisch hackers in zee gaan? En welke maatregelen kunnen bedrijven treffen om het hackers - en dus ook de ethisch hackers - moeilijk te maken? 

Lees meer »

AIVD: Sabotage “het grootste digitale risico” voor de Nederlandse samenleving

Nederlandse burgers, bedrijven en overheidsdiensten liepen in 2021 voortdurend het risico om getroffen te worden door cyberaanvallen. Landen als China en Rusland spelen daarin een belangrijke rol. Deze digitale dreiging vraagt om vergaande samenwerking met nationale en internationale partners. Om de goede inlichtingenpositie te houden zijn (technische) middelen nodig. Dat schrijft de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) in de nieuwste editie van het jaarverslag.

Lees meer »

De evolutie van WhatsApp fraude

Bij Whatsapp-fraude benaderen criminelen slachtoffers via WhatsApp en doen zij zich voor als een familielid in geldnood. Bellen naar het betreffende nummer ontmaskert de oplichter al snel, maar wat als deze straks kan opnemen met een perfect nagemaakte stem?

Lees meer »

Overzicht cyberaanvallen week 16-2022

De Nederlandse Politie ontvangt jaarlijks zo'n tweehonderd aangiftes van ransomware, zwembad Enkhuizerzand getroffen door cybercriminelen en servers REvil weer online na maanden van inactiviteit. Hier het overzicht van afgelopen week en het nieuws van dag tot dag.

Lees meer »

De nieuwe Cyber Ambassadeurs

Afgelopen februari en maart hebben Jonathan van Eerd, beleidsadviseur (cyber)veiligheid en cybercrime expert Peter Lahousse weer een nieuwe groep cyber ambassadeurs opgeleid! Onze felicitaties gaan natuurlijk uit naar de cyber ambassadeurs! Een mooi moment om er even op terug te blikken.

Lees meer »

Cybercrime nieuwsbrief 206 week 16-2022

‘Pegasus spyware’ we horen er steeds meer over, maar wat is het? Via overlijdensadvertenties in kranten werden recent weduwen en weduwnaars benaderd en de flessen champagne gingen erdoorheen, de kasten hingen vol met merkkleding en hij maakte ‘stoere’ foto's met stapels bankbiljetten. Dit en meer lees je in nieuwsbrief 206.

Lees meer »