Insider threats met 34% gestegen in 2021

Gepubliceerd op 2 februari 2022 om 15:00

Een freelancer die per ongeluk een mailtje met gevoelige informatie naar de verkeerde persoon stuurt, een ontslagen werknemer die uit wraak belangrijke informatie doorspeelt aan een concurrent, of een cybercrimineel die toegang verkrijgt tot het e-mailaccount van iemand van de financiële afdeling. Dit zijn alle drie vormen van insider threats die grote schade kunnen betekenen voor de betrokken organisaties. Hoe groot die schade is, blijkt uit nieuw onderzoek van Proofpoint.

Interne dreigingen

Uit het nieuwste 2022 'Cost of Insider Threats Global Report' blijkt namelijk dat dergelijke bedreigingen jaarlijks een kostenpost van 15,4 miljoen dollar met zich meebrengen voor bedrijven. Vooral nalatige insiders zijn een probleem voor organisaties. Zij zijn namelijk verantwoordelijk voor 56 procent van de incidenten. Verder is het aantal gevallen waarbij inloggegevens worden gestolen bijna verdubbeld.

In 2022 Cost of Insider Threats Global Report brengt Proofpoint de kosten en trends in kaart die te maken hebben met nalatige, gecompromitteerde en kwaadwillende insiders. Uit het rapport blijkt dat getroffen organisaties gemiddeld 15,4 miljoen dollar (omgerekend 13,6 miljoen euro) per jaar kwijt zijn om insider threats te verhelpen. Dit is een stijging van 34 procent ten opzichte van 2020. Bovendien duurt het gemiddeld 85 dagen om elk incident onder controle te krijgen.

Het rapport toont aan dat de frequentie en kosten als gevolg van insider threats in de afgelopen twee jaar flink zijn toegenomen. Dit geldt voor alle drie de soorten insider threats:

  • Onzorgvuldige of nalatige werknemers

  • Criminele of kwaadwillende insiders

  • Diefstal van vertrouwelijke informatie door cybercriminelen.

“Het grotendeels werken op afstand en hybride werken in aanloop naar 'The Great Resignation' heeft het risico op incidenten met insider threats vergroot. Veel mensen hebben namelijk ontslag genomen bij hun werkgever en belangrijke informatie met zich meegenomen”, zegt Ryan Kalember, executive vice president cybersecurity strategy bij Proofpoint. “Bovendien zijn insiders, zoals werknemers, freelancers en externe leveranciers, een aantrekkelijk doelwit voor cybercriminelen. Zij hebben namelijk vaak toegang tot kritieke systemen, gegevens en infrastructuur. Aangezien werknemers zich vaak in de frontlinie van cyberaanvallen bevinden, raden we een gelaagde verdediging aan. Deze moet onder meer een specifieke oplossing voor insider threat management en gedegen training in beveiligingsbewustzijn omvatten om de beste bescherming te bieden tegen dit soort risico's.”

De belangrijkste bevindingen uit het rapport

  • Insider threats kosten getroffen organisaties jaarlijks gemiddeld 15,4 miljoen dollar

Een stijging van 34 procent ten opzichte van de 11,45 miljoen dollar in 2020.

  • Het totale aantal incidenten is in slechts twee jaar tijd met maar liefst 44 procent gestegen

De frequentie van incidenten per bedrijf is ook gestegen: 67 procent van de bedrijven heeft te maken met tussen de 21 en meer dan 40 incidenten per jaar, tegenover 60 procent in 2020.

  • De nalatige insider is de hoofdoorzaak van de meeste incidenten

56% van de gemelde incidenten met insider threats was het gevolg van een onzorgvuldige werknemer of freelancer, wat gemiddeld 484.931 dollar per incident kostte. Dit kan het gevolg zijn van allerlei factoren, waaronder het niet beveiligen van apparaten, het niet opvolgen van beveiligingsbeleid of het vergeten van patches en upgrades.

  • Kwaadwillende of criminele insiders waren verantwoordelijk voor 1 op de 4 incidenten (26%), met een gemiddelde kostenpost van 648.062 dollar per incident

Kwaadwillende insiders zijn werknemers die hun toegang gebruiken voor schadelijke, onethische of illegale activiteiten. Omdat werknemers in de huidige 'work-from-anywhere'-cultuur steeds vaker toegang hebben tot onnodig veel gegevens, zijn kwaadwillende insiders moeilijker op te sporen dan externe aanvallers of hackers.

  • Diefstal van inloggegevens is bijna verdubbeld sinds het laatste onderzoek

Met een gemiddelde van 804.997 dollar per incident kost diefstal van inloggegevens het meeste geld om op te lossen. Het doel van de cybercrimineel is om de gestolen inloggegevens te gebruiken om toegang te krijgen tot kritieke gegevens en informatie. In totaal ging het bij gemiddeld 1.247 incidenten (oftewel 18%) om cybercriminelen die inloggegevens stalen.

  • Ten opzichte van het vorige onderzoek duurt het langer om een incident met insiders op te lossen

Gemiddeld duurt het bijna drie maanden (85 dagen) om een insider threat onder controle te krijgen, tegenover 77 dagen in het vorige onderzoek. Incidenten die langer dan 90 dagen duurden, kosten organisaties 17,19 miljoen dollar op jaarbasis, terwijl incidenten die minder dan 30 dagen duurden, gemiddeld 11,23 miljoen dollar kosten.

  • Financiële diensten en professionele diensten kennen de hoogste gemiddelde kosten

De gemiddelde kosten voor financiële diensten bedragen 21,25 miljoen dollar en voor professionele diensten 18,65 miljoen dollar. Onder dergelijke diensten vallen allerlei bedrijven, waaronder accountants, consultants en professionele dienstverleners.

  • De grootte van de organisatie beïnvloedt de kosten per incident

Grote organisaties met meer dan 75.000 werknemers gaven het afgelopen jaar gemiddeld 22,68 miljoen dollar uit om insider threats tegen te gaan. Kleinere organisaties met minder dan 500 werknemers gaven gemiddeld 8,13 miljoen dollar uit om de gevolgen van een incident met insiders te bestrijden.

  • Noord-Amerikaanse bedrijven betalen relatief het meest om insider threats aan te pakken

De kosten om insider threats tegen te gaan over een periode van 12 maanden waren gemiddeld 15,4 miljoen dollar. Noord-Amerikaanse bedrijven gaven echter gemiddeld 17,53 miljoen dollar uit. Europese bedrijven hadden de op een na hoogste kosten met 15,44 miljoen dollar.

Vijf signalen dat bedrijven een verhoogd risico lopen

  1. Medewerkers die wetten, mandaten of regelgeving met betrekking tot hun werk en die van invloed zijn op de beveiliging van de organisatie niet volledig begrijpen of kunnen toepassen.
  2. Medewerkers die niet weten hoe ze ervoor kunnen zorgen dat de apparaten die ze gebruiken (zowel bedrijfsapparaten als BYOD-apparaten) te allen tijde zijn beveiligd.
  3. Medewerkers die zeer vertrouwelijke gegevens sturen naar een onbeveiligde locatie in de cloud, waardoor de organisatie aan risico's wordt blootgesteld.
  4. Medewerkers die het beveiligingsbeleid van een bedrijf schenden om taken te vereenvoudigen.
  5. Medewerkers die een bedrijf aan risico's blootstellen omdat ze apparaten en diensten niet patchen en upgraden naar de nieuwste versies.

De volledige analyse van het onderzoek kunt u hier onder bekijken of downloaden.

Pfpt Us Tr The Cost Of Insider Threats Ponemon Report
PDF – 2,0 MB 216 downloads

Bron: proofpoint.com, beveiligingswereld.nl

Bekijk alle vormen en begrippen

Actuele aanvallen overzicht per dag

Meer rapporten bekijken of downloaden

 

Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.

Meer actueel cybercrime nieuws

Politie houdt negen verdachten aan in onderzoek naar bankhelpdesk fraude

De politie heeft op 14 september en 19 oktober in totaal 9 aanhoudingen verricht. Dit is gedaan naar aanleiding van een onderzoek door het cybercrimeteam van de Eenheid Rotterdam in samenwerking met de eenheden Noord-Holland en Midden-Nederland. In deze onderzoeken kwamen meerdere verdachten naar voren. Zij worden verdacht van o.a. oplichting en witwassen en hebben daarbij mensen opgelicht door zich voor te doen als medewerker van de helpdesk van een bank.

Lees meer »

VDL Nedcar: de stand van zaken

Sinds woensdagmiddag rollen er weer auto's van de band in de autofabriek van VDL Nedcar in Born. Maar tot het concern, toeleverancier van ASML, Philips en DAF, behoren wereldwijd nog 104 bedrijven die nog altijd last hebben van de brutale digitale aanval. Acht vragen en antwoorden over gijzelsoftware.

Lees meer »

Ransomware: Laag risico hoge beloning

Uit 80 miljoen wereldwijd verzamelde malware samples blijkt dat er ruim 130 verschillende zogeheten ransomware families actief zijn. Dit blijkt uit een analyse over de cijfers 2020-2021 van cybersecurity initiatief 'VirusTotal' in opdracht van zoekgigant 'Google'. De meest getroffen landen in deze periode zijn onder andere Israël, Zuid-Korea, Vietnam, China en Singapore.

Lees meer »

Overzicht cyberaanvallen week 41-2021

Drama bij VDL NedCar na cyberaanval duurt voort, de Belgisch bouwgroep Besix getroffen door cyberaanval en losgeld verbod is druppel op gloeiende plaat. Hier het overzicht van afgelopen week en het nieuws van dag tot dag.

Lees meer »

Cybercrime nieuwsbrief 180 week 41-2021

Niet alleen meer blauw op straat, maar ook online, 17 jarige phisher aangehouden die woningzoekende in de val lokte en hij ontsnapte aan de grootste politie actie op het Darkweb - Deel 3: 'Het AlphaGuard systeem'. Dit en meer lees je in nieuwsbrief 180. Nog niet ingeschreven voor de nieuwsbrief over cybercrime en darkweb? Schrijf je dan hier in.

Lees meer »

Phishing, nepshop en fraude meldingen week 41-2021

Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

Lees meer »

"Vijftig procent van de ondervraagden gebruiken een zelfde wachtwoord voor alle online accounts"

Tweederde van de consumenten gebruikt tenminste drie devices om in te loggen op hun online accounts. Een kwart gebruikt daarvoor ook een device van hun werk. Dat is niet opmerkelijk, maar in het kader van cybersecurity wel een punt van aandacht. Veel mensen blijken namelijk nog altijd slechte wachtwoorden te gebruiken of hun inloggegevens te delen. Ook is het beveiligen van hun mobiele telefoons nog niet vanzelfsprekend.

Lees meer »

17 jarige phisher aangehouden die woningzoekende in de val lokte

Op 12 oktober 2021 heeft de politie een 17-jarige jongen uit Amsterdam aangehouden op verdenking van phishing. De verdachte deed zich onder andere voor als WoningNet en heeft zo in de afgelopen maanden vermoedelijk tientallen slachtoffers in heel Nederland opgelicht voor tot dusver bekend minimaal 20.000 euro. De aanhouding kwam mede door een nauwe samenwerking met verschillende banken tot stand.

Lees meer »