Click here or click 'CHOOSE YOUR LANGUAGE' and then choose your language using Google's translation bar at the top of this page ↑
De Fraudehelpdesk rapporteert een forse stijging van het aantal meldingen in hun jaarcijfers. In 2022 was de stijging van meldingen over telefonische oplichting het opvallendst met een toename van 18 procent ten opzichte van het jaar 2021. Ook de schade door misbruik van bedrijfsgegevens nam toe, met een totaal van 12,5 miljoen euro, een stijging van ongeveer 20 procent.
In het totaal ontving de Fraudehelpdesk ongeveer 500.000 meldingen via hun callcenter, online meldformulieren en geautomatiseerde valse-e-mailcheck in 2022. Daarvan werden in 7.661 gevallen financiële schade gerapporteerd, met een totaalbedrag van ruim 43 miljoen euro.
Oplichting via telefoon groeit
De stijging van telefonische oplichting was al zichtbaar in 2021, maar het afgelopen jaar ontving de Fraudehelpdesk toch ruim 18 procent meer meldingen dan het jaar ervoor. Dit betrof vooral meldingen over het Engelstalige bandje en telefoontjes namens de bank. Engelstaligen vielen vaak voor de verhalen van de oplichters en gaven in 136 gevallen gegevens of geld af, met een gemelde financiële schade van ruim 1 miljoen euro (1.176.735,-).
Oplichters benutten phishing en telefoontjes
Voorafgaand aan de telefoontjes ontvingen slachtoffers vaak een phishingmail. Wie daar op reageerde, kreeg vervolgens een belletje van een zogenaamde ‘bankmedewerker’. Die vroeg aan de slachtoffers om zo snel mogelijk hun spaargeld over te maken naar een ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. Deze vorm van oplichting noemen we ook wel helpdeskfraude.
Fraudeurs gebruikten ook andere trucs op nietsvermoedende mensen op te lichten. Soms vroegen ze om cadeaukaarten te kopen en de code op de achterkant van de kaarten door te geven. Oplichters kunnen dat geldbedrag uitgeven aan digitale aankopen en andere producten. Verder probeerden sommige criminelen mensen over te halen om software als AnyDesk of TeamViewer te installeren, zogenaamd om over de schouder mee te kijken of slachtoffers alles goed deden. De politie waarschuwt regelmatig dat banken nooit aan klanten zullen vragen om software te installeren.
Tot slot ontving de Fraudehelpdesk meldingen van gedupeerden waarbij ‘bankmedewerkers’ bij hen thuis langskwamen om de betaalpas en pincode op te halen. Vervolgens werden er grote geldbedragen van hun rekening geplunderd. Soms vroegen de oplichters om de laptop of smartphone. Deze waren zogenaamd besmet met een virus, die zij wel zouden verwijderen.
Cybercrime meldingen dalen, maar blijven hoog
Als je het bovenstaande verhaal leest, ben je geneigd te denken dat het aantal meldingen van cybercrime toenam. Niets is minder waar. De Fraudehelpdesk zegt dat ze vorig jaar 4.471 meldingen van cybercriminaliteit ontving. Ter vergelijking: in 2021 ging het om 9.933 meldingen. Dat is een halvering in een jaar tijd. Maar een daling van het aantal aangiften betekent niet een daling van digitale criminaliteit
Dat betekent niet dat er sprake is van een dalende trend. Uit onderzoek, gebaseerd op de meest recente politiecijfers, wijst uit dat het aantal aangiftes van digitale misdrijven als phishing, hacking en WhatsApp-fraude tussen mei en oktober 2022 onverminderd hoog was. De politie ontving in deze periode 7.396 meldingen van cybercrime. Dat komt neer op een stijging van 8,6 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder.
De Fraudehelpdesk meldt tot slot dat het aantal meldingen van hacking het afgelopen jaar steeg van 602 in 2021 naar 827 in 2022.
Drie belangrijkste categorieën in de cijfers van 2022
Met betrekking tot de cijfers van 2022 kunnen de volgende drie grootste groepen worden onderscheiden: meldingen, slachtoffers met financiële schade en bedragen van de schade.
Meldingen
- Engelstalig bandje (9.997)
- Handelsplaats-/webwinkelfraude (5.241)
- Cybercrime (4.471)
Slachtoffers met financiële schade
- Handelsplaats-/webwinkelfraude (4.326)
- Oneerlijke verkoop particulieren (met name klusjesmannen) (627)
- Beleggingsfraude (624)
Schadebedragen
- Beleggingsfraude (€ 14.790.667,-)
- Misbruik bedrijfsgegevens (€ 12.495.729,-)
- Voorschotfraude (zoals datingfraude en nep-erfenissen) (€ 6.836.499,-)
Bron: Fraudehelpdesk.nl
Meer actueel nieuws
Voorbereiden op digitale ontwrichting vraagt om coördinatie overheid
Op 9 september 2019 nam secretaris-generaal Siebe Riedstra van het ministerie van Justitie en Veiligheid het eerste exemplaar van het WRR-rapport ‘Voorbereiden op digitale ontwrichting’ in ontvangst. In dit rapport presenteert de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) zijn analyse en adviezen op hoe Nederland voor te bereiden op een eventuele digitale ontwrichting.
Breda | Op de bank met | Veilig thuiswerken in tijden van corona
Vandaag is het zo ver! De allereerst aflevering van 'Op de bank met..' is live! 🎥 Samen met Jonathan van Eerd bespreken wij veilig thuiswerken in tijden van corona.
Organisaties lopen flink risico om geraakt te worden door ransomware
Organisaties lopen flink risico om geraakt te worden door ransomware én de impact kan dan groot zijn. Dit geven IT’ers aan in het 2020-securityonderzoek van AG Connect ‘Reageren op ransomware’, wat is uitgevoerd vlak voordat de coronacrisis uitbrak in Nederland.
Microsoft: Cybercriminelen misbruiken massaal angst voor het coronavirus
In Nederland, maar ook de rest van de wereld, is thuiswerk intussen de norm geworden. “Snel telewerk uitrollen op grote schaal was voor veel bedrijven een uitdaging”, weet Ann Johnson, Corporate Vice President bij Microsofts Cybersecurity Solutions Group. “In de eerste dagen was beveiliging geen prioriteit, maar dat veranderde gelukkig snel.”
Grootste energiebedrijf van Portugal getroffen door ransomware
'Energias de Portugal (EDP)', het grootste energiebedrijf van Portugal, is op tweede paasdag getroffen door ransomware. De aanvallers claimen dat ze tien terabyte aan data van de servers van EDP hebben gestolen en dreigen die openbaar te maken tenzij het bedrijf 10 miljoen euro losgeld betaalt, zo melden beveiligingsonderzoekers Vitali Kremez en 'MalwareHunterTeam' op Twitter.
Infotainmentsysteem Volkswagen Polo te hacken
Het infotainmentsysteem van de Volkswagen Polo is te hacken. Dat ontdekte de Consumentenbond. Hierdoor kunnen kwaadwillenden malware installeren en kunnen ze bij gegevens van autobezitters. Ook zouden ze mogelijk het tractiecontrolesysteem kunnen beïnvloeden.