Click here or click 'CHOOSE YOUR LANGUAGE' and then choose your language using Google's translation bar at the top of this page ↑
De Fraudehelpdesk rapporteert een forse stijging van het aantal meldingen in hun jaarcijfers. In 2022 was de stijging van meldingen over telefonische oplichting het opvallendst met een toename van 18 procent ten opzichte van het jaar 2021. Ook de schade door misbruik van bedrijfsgegevens nam toe, met een totaal van 12,5 miljoen euro, een stijging van ongeveer 20 procent.
In het totaal ontving de Fraudehelpdesk ongeveer 500.000 meldingen via hun callcenter, online meldformulieren en geautomatiseerde valse-e-mailcheck in 2022. Daarvan werden in 7.661 gevallen financiële schade gerapporteerd, met een totaalbedrag van ruim 43 miljoen euro.
Oplichting via telefoon groeit
De stijging van telefonische oplichting was al zichtbaar in 2021, maar het afgelopen jaar ontving de Fraudehelpdesk toch ruim 18 procent meer meldingen dan het jaar ervoor. Dit betrof vooral meldingen over het Engelstalige bandje en telefoontjes namens de bank. Engelstaligen vielen vaak voor de verhalen van de oplichters en gaven in 136 gevallen gegevens of geld af, met een gemelde financiële schade van ruim 1 miljoen euro (1.176.735,-).
Oplichters benutten phishing en telefoontjes
Voorafgaand aan de telefoontjes ontvingen slachtoffers vaak een phishingmail. Wie daar op reageerde, kreeg vervolgens een belletje van een zogenaamde ‘bankmedewerker’. Die vroeg aan de slachtoffers om zo snel mogelijk hun spaargeld over te maken naar een ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. Deze vorm van oplichting noemen we ook wel helpdeskfraude.
Fraudeurs gebruikten ook andere trucs op nietsvermoedende mensen op te lichten. Soms vroegen ze om cadeaukaarten te kopen en de code op de achterkant van de kaarten door te geven. Oplichters kunnen dat geldbedrag uitgeven aan digitale aankopen en andere producten. Verder probeerden sommige criminelen mensen over te halen om software als AnyDesk of TeamViewer te installeren, zogenaamd om over de schouder mee te kijken of slachtoffers alles goed deden. De politie waarschuwt regelmatig dat banken nooit aan klanten zullen vragen om software te installeren.
Tot slot ontving de Fraudehelpdesk meldingen van gedupeerden waarbij ‘bankmedewerkers’ bij hen thuis langskwamen om de betaalpas en pincode op te halen. Vervolgens werden er grote geldbedragen van hun rekening geplunderd. Soms vroegen de oplichters om de laptop of smartphone. Deze waren zogenaamd besmet met een virus, die zij wel zouden verwijderen.
Cybercrime meldingen dalen, maar blijven hoog
Als je het bovenstaande verhaal leest, ben je geneigd te denken dat het aantal meldingen van cybercrime toenam. Niets is minder waar. De Fraudehelpdesk zegt dat ze vorig jaar 4.471 meldingen van cybercriminaliteit ontving. Ter vergelijking: in 2021 ging het om 9.933 meldingen. Dat is een halvering in een jaar tijd. Maar een daling van het aantal aangiften betekent niet een daling van digitale criminaliteit
Dat betekent niet dat er sprake is van een dalende trend. Uit onderzoek, gebaseerd op de meest recente politiecijfers, wijst uit dat het aantal aangiftes van digitale misdrijven als phishing, hacking en WhatsApp-fraude tussen mei en oktober 2022 onverminderd hoog was. De politie ontving in deze periode 7.396 meldingen van cybercrime. Dat komt neer op een stijging van 8,6 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder.
De Fraudehelpdesk meldt tot slot dat het aantal meldingen van hacking het afgelopen jaar steeg van 602 in 2021 naar 827 in 2022.
Drie belangrijkste categorieën in de cijfers van 2022
Met betrekking tot de cijfers van 2022 kunnen de volgende drie grootste groepen worden onderscheiden: meldingen, slachtoffers met financiële schade en bedragen van de schade.
Meldingen
- Engelstalig bandje (9.997)
- Handelsplaats-/webwinkelfraude (5.241)
- Cybercrime (4.471)
Slachtoffers met financiële schade
- Handelsplaats-/webwinkelfraude (4.326)
- Oneerlijke verkoop particulieren (met name klusjesmannen) (627)
- Beleggingsfraude (624)
Schadebedragen
- Beleggingsfraude (€ 14.790.667,-)
- Misbruik bedrijfsgegevens (€ 12.495.729,-)
- Voorschotfraude (zoals datingfraude en nep-erfenissen) (€ 6.836.499,-)
Bron: Fraudehelpdesk.nl
Meer actueel nieuws
Test in 3 minuten de digitale weerbaarheid van jouw organisatie!
Weet jij hoe het is gesteld met de digitale weerbaarheid van jouw bedrijf of organisatie? Met de simpele 'Digiweerbaar Test' weet je in 3 minuten hoe jouw organisatie scoort op het gebied van cyberveiligheid.
DDoS-aanvallen verdubbelen bijna in kwartaal 4 2019 in vergelijking met vorig jaar
Analyse heeft aangetoond dat het aantal door 'Kaspersky DDoS Protection' geblokkeerde aanvallen in kwartaal 4 2018 slechts 56% bedraagt van de gedetecteerde aanvallen in kwartaal 4 2019.
Slimme apparaten (IoT) vaak open deur voor hackers
Fabrikanten van slimme apparaten hebben onvoldoende oog voor de veiligheid van hun producten. Dat schrijft de Consumentenbond in een rapport. Veel apparaten bevatten kwetsbaarheden en fabrikanten doen te weinig om die te verhelpen.
Mac (Apple) wordt een steeds populairder doelwit voor hacking
Mac wordt een steeds populairder doelwit voor hackers. Het aantal aanvallen gericht op macOS zou het afgelopen jaar meer dan verdubbeld zijn en steekt zelfs voor het eerst het aantal Windows-bedreigingen voorbij.
Nieuwsbrief 93 (week 07-2020) Cybercrimeinfo.nl
Oplichting / Cybercrime (Phishing Smishing Vishing) overzicht week 07-2020
Phishing, Smishing is het vissen (hengelen) naar inloggegevens en persoonsgegevens van gebruikers. Dit gebeurt via (massaal verzonden) e-mails of SMS'jes, online handelsplaatsen of berichten op social media. Daarin wordt gevraagd in te loggen op een website die sprekend lijkt op die van bijvoorbeeld een bank of een nepsite. Als u inlogt, worden uw inloggegevens meteen doorgestuurd naar de fraudeur.