Zestien procent van de Nederlandse bevolking kwam in 2020 in aanraking met fraude. Dit blijkt uit een eerste, uitgebreide slachtofferstudie naar fraude in Nederland, uitgevoerd onder leiding van prof. dr. Marianne Junger van de Universiteit Twente. ‘Op basis van de gemelde schade in het onderzoek schatten we de totale schade jaarlijks op € 2,75 miljard’, aldus Junger.
In 2020 maakte 42% van alle Nederlanders ouder dan zestien jaar een fraudepoging mee. Dit blijkt uit een onderzoek van Stichting Achmea Slachtoffer & Samenleving, International Card Services, de politie en de Nederlandse Vereniging van Banken. De resultaten zijn gisteren aangeboden in de Tweede Kamer aan Kamerlid Anne Kuik, lid van de Vaste commissie voor Justitie en Veiligheid.
Schatting totale fraudeschade € 2,75 miljard
Op basis van de resultaten in het onderzoek wordt de totale schade voor fraude door de onderzoekers geschat op € 2,75 miljard. Verliezen van slachtoffers zijn vaak klein, maar soms extreem groot. Hetzelfde geldt voor de psychologische impact op slachtoffers: een minderheid van de slachtoffers ervaart veel last.
Aankoopfraude is de meest voorkomende fraudevorm met 11% slachtofferschap. Van andere fraudevormen, zoals bijvoorbeeld vriend-in-noodfraude (waaronder Whatsapp-fraude), datingfraude en spoofing (het aannemen van een andere identiteit, waaronder helpdeskfraude) wordt grofweg 1% slachtoffer.
Contact met de politie gering
Opvallend is dat slachtoffers bij slechts 12% van de incidenten achteraf contact opnemen met de politie. Ook bij andere partijen, zoals banken, creditcardmaatschappijen en betaaldiensten, wordt fraude niet heel vaak gemeld. Dit verschilt echter per type fraude en hangt af van de gebruikte betaalmethode. Bij spoofing (waaronder bankhelpdeskfraude) neemt bijvoorbeeld ruim de helft van de slachtoffers contact op met hun bank.
Jongeren vaker slachtoffer dan ouderen
Iedereen kan slachtoffer worden van fraude, blijkt uit het onderzoek. Socio-demografische variabelen als leeftijd en geslacht spelen maar een beperkte rol. Wel worden jongeren vaker slachtoffer dan ouderen, in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt (jongeren t/m 35 jaar oud: 21,5% slachtoffers; ouderen: 13,1% slachtoffers). Dit kan komen omdat jongeren meer online zijn.
Fraudepreventie
Impulsiviteit en kennis over fraude blijken belangrijke voorspellers van slachtofferschap. Impulsieve personen worden vaker slachtoffer, vermoedelijk doordat ze (te) snel beslissingen nemen (niet impulsief: 14,7% slachtoffers; impulsief: 28,6% slachtoffers). Personen met meer kennis over fraude kunnen fraudepogingen beter weerstaan, waardoor zij minder vaak slachtoffer worden. Respondenten die een fraudepoging meemaakten met weinig kennis: 53,3% slachtoffers; veel kennis: 32,2% slachtoffers). Junger: 'Uit onze studie blijkt dat het aantal slachtoffers kan dalen als mensen beter op de hoogte zijn van de werkwijze van fraudeurs. Ook het tegengaan van snelle beslissingen kan helpen bij het verminderen van slachtoffers. Denk bijvoorbeeld aan een simpele dubbele check voordat een betaling gedaan wordt. Ook aanpassingen in het ontwerp van handelsplatforms zouden hierbij kunnen helpen.'
Eerste uitgebreide slachtofferstudie in Nederland
Over de hele wereld lijkt fraude steeds meer slachtoffers te maken. Terwijl de meeste vormen van criminaliteit afnemen, is er in fraudestatistieken een stijging zichtbaar. Het zicht op fraude is echter beperkt, omdat slachtoffers niet altijd aangifte doen. Een slachtofferstudie kan een completer beeld van het fraudeprobleem leveren. Prof. dr. Marianne Junger, prof. dr. Bernard Veldkamp en promovendus Luka Koning (MSc) van de UT voerden dit eerste uitgebreide onderzoek naar slachtofferschap van fraude in Nederland uit. De volledige analyse van het onderzoek kunt u hier onder bekijken of downloaden.
Meer informatie
Slachtoffers van fraude wordt aangeraden om contact op te nemen met de Fraudehelpdesk en de partij waarbij de schade heeft plaatsgenomen.
Bron: utwente.nl, politie.nl
Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.
‘Samen digitaal oké met het A B C’
Om de kans te verkleinen dat u slachtoffer wordt van digitale criminaliteit, is belangrijk om wanneer u digitaal gaat, de standaard regels van de ABC in acht neemt: De ABC methode staat voor:
A = alert blijven
- Te mooi om waar te zijn, is niet oké
- Blijf op de hoogte
- Klik nooit zomaar op een link
B = bescherm jezelf
- Blijf up-to-date met updates
- Gebruik sterke wachtwoorden
- Gebruik actuele anti-virus programma’s
- Maak offline back-up’s
C = check altijd
- Vertrouw je het niet, verbreek het contact
- Check de contactgegevens van de afzender
Meer info over ABC en downloads
Meer actueel nieuws
Anonymous Operation Russia
Een aantal belangrijke Russische websites zijn door hackerscollectief Anonymous gehackt. De voorpagina van de websites waren vervangen voor een antioorlogboodschap: "Dit is niet onze oorlog, laten we hem stoppen!"
Overzicht cyberaanvallen week 08-2022
Mc Donald's slachtoffer van Russische cybercriminelen, VS en VK waarschuwen voor nieuw wapen van Russische staatshackers en verzekeraars keren mogelijk niet uit bij Russische cyberaanval. Hier het overzicht van afgelopen week en het nieuws van dag tot dag.
Cybercrime nieuwsbrief 198 week 08-2022
Help mee! En stop desinformatie van het Russische regime, stijging van 82 procent in aantal ransomware-gerelateerde datalekken en neem de controle terug over je privacy zoek met DuckDuckGo! Dit en meer lees je in nieuwsbrief 198.
Het DDoS effect
First click here and then choose your language with the Google translate bar at the top of this page ↑
Laten we YouTube-nieuwskanalen sluiten die openlijk liegen over de oorlog in Oekraïne
First click here and then choose your language with the Google translate bar at the top of this page ↑
CEO fraude kost roestvrijstaal gigant 11,4 miljoen euro
Criminelen hebben bij het Rotterdamse staalbedrijf Jewometaal 11 miljoen euro buitgemaakt met een zogenoemde ceo-fraude. Iemand die zich voordeed als topman van het Duitse moederbedrijf gaf een medewerker met succes de opdracht om de miljoenen over te maken.
“47% van de cyberaanvallen werd veroorzaakt omdat organisaties hun patch beheer niet goed op orde hadden”
Het aantal cyberaanvallen is afgelopen jaar met 33 procent gestegen. Maar liefst 47% van de cyberaanvallen werd veroorzaakt omdat organisaties hun patch beheer niet goed op orde hadden. Phishing is over het algemeen nog steeds de meest voorkomende oorzaak van cyberaanvallen. Maar liefst 44 procent van de ransomware aanvallen konden zo succesvol worden uitgevoerd.
Belscripts, een bedrijfspand en personeel: zo professioneel werken de oplichters achter bankhelpdesk fraude
Miljoenen euro's buit maakte een bende jonge oplichters volgens justitie met bankhelpdesk fraude, ook wel spoofing genoemd. Ze zouden zelfs personeel in dienst hebben dat getraind werd in betrouwbaar overkomen, om zo ouderen geld afhandig te maken.
25-jarige man aangehouden voor bankhelpdesk fraude
Na een aantal maanden onderzoek te hebben gedaan naar bankhelpdesk fraude is op dinsdag 22 februari 2022 een 25-jarige verdachte aangehouden.
Neem de controle terug over je privacy zoek met DuckDuckGo!
Online anoniem blijven: het is niet makkelijk. Veel websites gebruiken je online activiteit nu eenmaal om hun producten en diensten aan je te verkopen. De meest voor de hand liggende voorbeelden zijn natuurlijk Facebook en Google, maar daarnaast zijn er talloze andere bedrijven die je online geschiedenis gebruiken om zichzelf te promoten.
Stijging van 82 procent in aantal ransomware-gerelateerde datalekken
CrowdStrike publiceerde de resultaten van het 2022 CrowdStrike Global Threat Report (GTR). Hieruit blijkt dat er sprake is van een toename van maar liefst 82 procent in het aantal ransomware-gerelateerde datalekken. Het totale aantal in 2021 ligt op 2.686, in 2020 lag dit nog op 1.474. Deze stijging, in combinatie met de toename van andere datalekken, weerspiegelt de toenemende waarde die cybercriminelen hechten aan de gegevens van slachtoffers.
Geldrop - Bankhelpdesk fraude
Zaaknummer: 2022012132