Hoe beveiliging omgekeerd kan werken zonder informatie over beveiligingsupdates

Gepubliceerd op 21 april 2021 om 07:00
Hoe beveiliging omgekeerd kan werken zonder informatie over beveiligingsupdates

Door een beveiligingslek in het alarmsysteem van ABUS, kunnen criminelen het systeem uitschakelen voordat ze inbreken. Tevens is het mogelijk om camerabeelden te bekijken en manipuleren. Het beveiligingsbedrijf laat in een reactie weten dat het lek in januari is gedicht.

Beveiligingslek

Cybersecuritydeskundige Niels Teusink van EYE Security ontdekte het beveiligingslek begin november vorig jaar. Tegenover RTL Nieuws laat hij zien hoe eenvoudig het is om het alarmsysteem Secvest van de fabrikant ABUS over te nemen. En wat je er allemaal mee kunt als je eenmaal bent ingelogd, is niet mis.

Teusink laat zien dat het mogelijk is om de geïnstalleerde beveiligingscamera’s in- en uit te schakelen. Boeven kunnen ook de camerabeelden bekijken en manipuleren. Zo is het mogelijk om een lege woonkamer in beeld te brengen terwijl er in werkelijkheid een inbreker rondloopt. Klanten die via de app de camerabeelden bekijken, zien een lege kamer.

Verder laat Teusink zien dat hij met een druk op de knop de alarmsirene kan aan- en uitzetten. Boeven kunnen achter de schermen ook stiekem met de beveiligingscamera’s meekijken. Zo zien ze van een veilige afstand wanneer de bewoners hun huis verlaten en zij hun slag kunnen slaan.

Volgens RTL Nieuws zijn er in heel Europa meer dan 10.000 van dit soort alarmsystemen aangesloten op het internet. Het blijkt relatief eenvoudig om via internet te achterhalen waar de kwetsbare systemen hangen. De systemen tonen de namen van de eigenaren, IP-adressen en soms ook woonadressen.

Makkelijk voor inbrekers

“Je weet waar mensen wonen, kan in het systeem zien wanneer mensen vaak niet thuis zijn en vervolgens live checken op de camerabeelden wat voor dure spullen er in huis staan en of iemand überhaupt thuis is. En als klap op de vuurpijl zet je het alarm uit voordat je inbreekt. Terwijl je dit doet, kan je het zo aanpakken dat in de app alles in orde lijkt”, aldus Teusink.

In Nederland zijn er bijna 300 huizen en bedrijven die kwetsbaar zijn voor het beveiligingslek, terwijl dat helemaal nergens voor nodig is. Toen Teusink het beveiligingslek aankaartte bij ABUS, dichtte de fabrikant het lek via een patch. Het enige dat klanten hoeven te doen is een software-update te installeren. Deze staat sinds 22 januari klaar, maar klanten en een aantal installatie monteurs waren daarvan niet op de hoogte gesteld door ABUS.

RTL Nieuws sprak een aantal gedupeerden. De meesten wisten niet eens dat er een veiligheidsissue was, laat staan dat er een beveiligingsupdate klaarstond. Ze zijn daarvan nooit op de hoogte gesteld door ABUS. Ook meerdere verkooppunten gaven aan niets te weten van een beveiligingslek in de software.

Je moet  klanten hierover informeren

Gerard Spierenburg van de Consumentenbond verwijt de fabrikant nalatigheid. “Er is hier een product in de markt, dat ernstige kwetsbaarheden bevat. Dan kun je als fabrikant niet stil blijven. Je moet je klanten hierover informeren. Dat ze dat niet hebben gedaan, is hen aan te rekenen.”

RTL Nieuws heeft contact opgenomen met ABUS en om een reactie gevraagd. Het beveiligingsbedrijf laat weten dat het een januari een firmware-update heeft aangeboden die het lek dicht. “Wij moesten echter constateren dat enkele van onze installateurs deze informatie over de beschikbare release niet hebben ontvangen. Wij zullen vandaag opnieuw beginnen te communiceren en onze partners gericht informeren.”

Op de vraag waarom ABUS niet met haar klanten heeft gecommuniceerd over het beveiligingslek, krijgt RTL Nieuws geen antwoord. Zelfs niet na meerdere verzoeken. ABUS belooft in ieder geval beterschap en klanten te informeren over de update. Het is te hopen dat de fabrikant dat in de toekomst direct doet.

Bron: rtlnieuws.nl, vpngids.nl

Tips of verdachte activiteiten gezien? Meld het hier.

Meer nieuws

'Elke 7,5 seconden verschijnt er een nieuwe malware Android-app'

Deze week heeft G Data CyberDefense weer zijn jaarlijkse mobile malware analyse uitgebracht. Hieruit blijkt dat er opnieuw een negatief record is aan Android-malware. Het afgelopen jaar identificeerden experts maar liefst 4.18 miljoen nieuwe schadelijke Android-malware apps. Vorig jaar was er ook al een record te melden en lag de hoeveelheid op 4.12 miljoen.

Lees meer »

De Belastingdienst "Uw openstaande schuld is na meerdere herinneringen niet voldaan"

Momenteel komen er veel vragen binnen bij Cybercrimeinfo.nl over het betalen van belastingschuld, de meeste berichten beginnen met "Uw openstaande schuld is na meerdere herinneringen niet voldaan", zo begint een phishing bericht meestal dat recentelijk uit naam van de Belastingdienst werd verstuurd en het is niet de enige. De afgelopen weken ontving de fiscus veel meer meldingen van phishing dan normaal. Het gaat zowel om e-mails als sms'jes, phishing en smishing dus.

Lees meer »

Ethical Hacker PH-CybSec: "Mijn meest dankbare Hack"

Etisch hacker PH-SybSec antwoord meestal met een knipoog en een brede lach, als iemand aan hem vraagt: “Wat doe jij nu eigenlijk precies voor werk?” Eigenlijk ben ik een “legale crimineel!” Ik denk als een boef, maar met het doel om mensen en bedrijven te helpen hun computerbeveiliging te verbeteren. Hacken is per definitie illegaal, mits je vooraf duidelijke toestemming hebt om een hack uit te voeren en is overeengekomen wat er wel en niet bij het onderzoek hoort. Dat heet White-Hat hacken.

Lees meer »

700 aangiften per week "In eerste vier maanden 2020 al meer dan geheel 2019"

De afgelopen maanden is het aantal meldingen en slachtoffers van 'hulpvraagoplichting' sterk toegenomen. Vooral sinds we sociale media als gevolg van de corona-lockdown veel intensiever gebruiken om met vrienden en familie in contact te blijven, slaan oplichters grootschalig toe. De Fraudehelpdesk heeft in de eerste vier maanden van 2020 al meer meldingen over hulpvraagoplichting ontvangen dan in heel 2019. Sinds het eind april mogelijk werd om online aangifte te doen van 'vriend-in-noodoplichting', is het aantal aangiften toegenomen van 300 naar 700 per week. Nederlandse banken hebben in de lockdown-maanden maart, april en mei van dit jaar ruwweg drie keer zoveel meldingen van oplichting via sociale media ontvangen als in de laatste drie maanden van 2019. In mei ontvingen de banken naar schatting zo’n 70 meldingen per dag.

Lees meer »