“Neem een test af en zorg er voor dat corona maatregelen op 25-02-2022 worden versoepeld”

Gepubliceerd op 17 februari 2022 om 15:00

GGD GHOR, de koepelorganisatie voor de 25 GGD-afdelingen die ons land telt, zegt dat cybercriminelen uit naam van de organisatie valse e-mails versturen. Nietsvermoedende slachtoffers worden gevraagd om zo snel mogelijk een testafspraak te maken. In werkelijkheid is het een poging om bankgegevens en andere persoonlijke gegevens buit te maken.

Lijkt betrouwbaar

De e-mail komt op het eerste oog betrouwbaar over. De oplichters gebruiken namelijk het echte logo van de zorginstantie, het telefoonnummer onderaan de e-mail bestaat daadwerkelijk en er staan geen opmerkelijke taalfouten in het bericht (op een enkele interpunctie na dan). Als je echter naar het adres van de afzender kijkt, dan zie je meteen dat de mail niet afkomstig kan zijn van GGD GHOR: de instelling gebruikt namelijk geen @planet.nl e-mailadres om te corresponderen.

In de zogenaamde e-mail van GGD GHOR beweren oplichters dat verschillende mensen in de omgeving van de ontvanger positief zijn getest op COVID19. “Wij vragen u daarom om zo snel mogelijk een afspraak te maken om een test af te nemen. Zo kunnen we samen verdere verspreiding voorkomen”, aldus de opstellers.

Testafspraak maken  GGD GHOR

Om een testafspraak te maken hoeft de lezer alleen op een link te klikken. Dan beland je zogenaamd op een site waar je de afspraak kunt vastleggen. In werkelijkheid schuilt daarachter een malafide website die weliswaar lijkt op die van GGD GHOR. Cybercriminelen proberen argeloze slachtoffers zover te krijgen om hun bankgegevens af te staan. Hoe? Door zogenaamd met deze gegevens in te loggen op de nepwebsite. Een overduidelijk voorbeeld van phishing.

“Dit is niet zoals GGD GHOR Nederland en de GGD’en werken. Wij vragen nooit om uw bankgegevens”, zo waarschuwt de koepelorganisatie. GGD GHOR adviseert iedereen die de e-mail heeft ontvangen om vooral niet op de link te klikken en de e-mail direct te verwijderen.

Persoonlijke gegevens

Hoe de cybercriminelen achter deze oplichtingspraktijk aan namen en e-mailadressen zijn gekomen, is moeilijk te zeggen. GGD GHOR denkt dat deze gegevens door eerdere hackaanvallen bij onder meer webshops zijn buitgemaakt. “Wanneer zo’n webshop wordt gehackt, maken criminelen veel van deze gegevens buit. Er is op internet een grote handel in deze gegevens. Criminelen kopen die gegevens om daar vervolgens fraude mee te plegen via bijvoorbeeld valse e-mails. Door het toevoegen van persoonlijke gegevens aan een phishing mail wekt dat meer vertrouwen”, aldus de koepelorganisatie.

Oplichters versturen niet alleen nepberichten uit naam van GGD GHOR. Cybercriminelen maken zich ook schuldig aan helpdeskfraude. Ze doen zich voor als GGD-medewerker en bellen naar volstrekt willekeurig mensen om zoveel mogelijk persoonsgegevens te verzamelen. GGD GHOR zegt de laatste tijd veel meldingen te krijgen van mensen die zogenaamd namens de GGD zijn gebeld om hun burgerservicenummer (BSN) of bankrekeningnummer door te geven.

“Plegers van deze telefoontjes refereren bijvoorbeeld aan een positieve test die u onlangs heeft gehad bij een GGD. Omdat heel veel mensen positief getest zijn, is de kans dat dit in uw geval ook zo is”, zegt de instantie. “U denkt dan dat dit een echt telefoontje is van een GGD. Dat is niet zo. GGD’en vragen nooit om bankgegevens. En ook nooit om uw volledige BSN-nummer.” Als controle vraagt de GGD wel de laatste drie cijfers van een BSN.

E-mail over boosterprik

Het is niet de eerste keer dat GGD GHOR waarschuwt voor een nepbericht. Eind november vorig jaar ging er nog een malafide e-mail rond waarin mensen werden opgeroepen om zo snel mogelijk een boosterprik te halen. Om sneller aan de beurt te komen moest er geld overgemaakt worden.

De koepelorganisatie attendeerde ons erop dat inenten gratis en vrijblijvend is, ook voor iedereen die een boosterprik wilde halen. Verder attendeerde de instantie erop dat ze nooit e-mails met een uitnodiging voor vaccinatie verstuurt: het RIVM is de enige organisatie die per brief uitnodigingen de deur uit doet voor een boostervaccinatie.

Bron: ggdghor.nl, vpngids.nl

Wat is phishing, smishing en vishing?

Bekijk alle vormen en begrippen

 

Inschrijven voor wekelijkse nieuwsbrief

 

Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.

 

‘Samen digitaal oké met het A B C’

Om de kans te verkleinen dat u slachtoffer wordt van digitale criminaliteit, is belangrijk om wanneer u digitaal gaat, de standaard regels van de ABC in acht neemt: De ABC methode staat voor:

= alert blijven

 

  • Klik nooit zomaar op een link

B = bescherm jezelf

  • Klik niet op de link

C = check altijd

  • Check de link in het bericht

Meer info over ABC en downloads

Meer nieuws over phishing

Hackers gebruiken nieuwe phishingtechniek

Cybersecurityexperts van Google hebben gezien dat 'GhostWriter' phishingcampagnes heeft opgezet met als doel om inloggegevens te bemachtigen. De groep gebruikt sinds kort een phishingtechniek die ‘Browser in a Browser’ wordt genoemd. Bezoekers worden dan doorgestuurd naar een gecompromitteerde site die op een betrouwbaar domein lijkt te staan. Wie probeert in te loggen krijgt een nieuw tabblad te zien. Gegevens die op deze pagina worden ingevoerd, belanden in de handen van de hackers.

Lees meer »

Waarom phishing nog steeds een succes formule is

De GGD waarschuwt: leraren en leraressen, trap niet in de phishingmail waarin je wordt uitgenodigd om je boostervaccin te plannen. Elke week verschijnen er online wel berichten over bedrijven die waarschuwen voor phishingmails in hun naam. Waarom? Omdat nog steeds mensen erin trappen.

Lees meer »

Het aantal mensen dat op een phishing-link klikt is het afgelopen jaar meer dan verdubbeld

Je zou zeggen dat met alle waarschuwingen over spam, phishing, mal- en ransomware bijna iedereen nu wel op zijn hoede is. Helaas stijgt het aantal slachtoffers van deze vormen van cybercrime nog altijd. En dan met name op mobiele devices. Dat blijkt ook uit het jaarlijkse Phishing Trends Rapport. Daarvoor zijn de afgelopen twaalf maanden gegevens geanalyseerd van 500.000 mobiele toestellen in 90 landen. Doordat we tegenwoordig meer internetten op mobiele toestellen, richten cybercriminelen hun aanvallen ook steeds vaker specifiek op mobiele gebruikers.

Lees meer »

“De daders van phishing zijn vaak jong, hanteren steeds slimmere methoden en spelen in op de actualiteit”

De schade als gevolg van phishing en bankhelpdesk fraude neemt toe, meldde De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) gisteren. De daders van phishing zijn vaak jong, hanteren steeds slimmere methoden en spelen in op de actualiteit. Zo hoorde op 12 november een 22-jarige verdachte van phishing voor de Amsterdamse rechtbank een straf van drie jaar cel tegen zich eisen. Hij lichtte zijn slachtoffers op door zich voor te doen als een medewerker van WoningNet.

Lees meer »

17 jarige phisher aangehouden die woningzoekende in de val lokte

Op 12 oktober 2021 heeft de politie een 17-jarige jongen uit Amsterdam aangehouden op verdenking van phishing. De verdachte deed zich onder andere voor als WoningNet en heeft zo in de afgelopen maanden vermoedelijk tientallen slachtoffers in heel Nederland opgelicht voor tot dusver bekend minimaal 20.000 euro. De aanhouding kwam mede door een nauwe samenwerking met verschillende banken tot stand.

Lees meer »