Afgelopen jaar werd voor bijna 47 miljoen euro aan schade door fraude gemeld bij de Fraudehelpdesk

Gepubliceerd op 1 februari 2022 om 15:00

De Fraudehelpdesk kreeg afgelopen jaar aanzienlijk meer meldingen van cybercriminaliteit binnen. Oplichters veroorzaakten voor ruim 47 miljoen euro aan financiële schade. In totaal kreeg de instantie 530.000 meldingen binnen, een stijging van ruim 50 procent.

Frauduleuze online aan- en verkopen

Het aantal meldingen over frauduleuze online aan- en verkopen steeg in 2021 het hardst in vergelijking met het jaar ervoor: met 25 procent om precies te zijn. Het schadebedrag door beleggingsfraude kwam afgelopen jaar uit op 19 miljoen euro, wat neerkomt op een stijging van 45 procent. Verder meldt de Fraudehelpdesk dat het aantal slachtoffers dat in 2021 van meerdere fraudevormen slachtoffer is geworden met maar liefst 2.000 procent steeg ten opzichte van 2020.

Vorm 2021 t.o.v. 2020 Schade
Frauduleuze online aan- en verkopen +25%
Beleggingsfraude +45% 19 miljoen euro
Meerdere fraudevormen +2.000%

Vishing

In de laatste maanden van afgelopen jaar gingen de meeste klachten over geautomatiseerde telefoontjes. Een Engelstalige bandopname zegt namens de ‘Dutch Supreme Court’ of de ‘National Police’ te spreken. Nietsvermoedende slachtoffers worden gevraagd om hun BSN-nummer en andere persoonlijke informatie door te geven, zogenaamd om vervolging of identiteitsfraude te voorkomen. In werkelijkheid is het een list van cybercriminelen om zoveel mogelijk persoonsgegevens te bemachtigen.

Toename van 51,4 procent

Het aantal meldingen van fraude steeg in een jaar tijd van 350.000 naar 530.000. Dat is een toename van 51,4 procent. Het totale schadebedrag liep op van 41 miljoen naar 47 miljoen euro. Dat komt neer op een stijging van 14,6 procent.

De meeste meldingen die bij de Fraudehelpdesk binnenkwamen, gingen over cybercrime in het algemeen. Dan moet je denken aan hacken, phishing, computervredebreuk en malware. Op de tweede plaats staan meldingen die gaan over identiteitsfraude. Onder deze noemer vallen zaken als WhatsApp-fraude en helpdesk fraude. Oplichters doen zich dan voor als een bekende of bankmedewerker en proberen slachtoffers te overtuigen om geld naar hen over te maken.

Na cybercrime en identiteitsfraude kreeg de Fraudehelpdesk afgelopen jaar veel klachten over fraude met webshops en verkoopplatformen als Marktplaats. Dat is tegelijkertijd de categorie waar de hoogste schadebedragen werden genoemd. Slachtoffers verloren tevens een hoop geld met WhatsApp-fraude, beleggingsfraude en voorschotfraude. Als mensen geld moeten voorschieten om iemand in nood te helpen, spreken we van voorschotfraude. Dat gebeurt vaak via vriend-in-noodfraude en datingfraude.

Meldingen 2021 t.o.v. 2020 Schade
Aantal meldingen van fraude +54,4% 47 miljoen euro

In miljoenen euro's per jaar.

Drie top-3’s voor 2021

Meldingen

  1. Cybercrime (hacken, phishing, computervredebreuk, malware)
  2. Identiteitsfraude (vooral WhatsApp-hulpvraag)
  3. Handelsplaats/webwinkelfraude

Slachtoffers met financiële schade

  1. Handelsplaats/webwinkelfraude
  2. Identiteitsfraude (vooral WhatsApp-hulpvraag)
  3. Voorschotfraude (alles waarbij mensen geld moeten ‘voorschieten’ om iets te kunnen ontvangen, waaronder datingfraude en valse leningen)

Schadebedragen

  1. Beleggingsfraude
  2. Voorschotfraude (alles waarbij mensen geld moeten ‘voorschieten’ om iets te kunnen ontvangen)
  3. Identiteitsfraude Rechtspersonen (waaronder misbruik van een bedrijfsnaam)

Advies

Over het algemeen geldt: een gezond wantrouwen is cruciaal, dus blijf alert bij klikken op links, gegevens verstrekken en betalingen doen. Onthoud dat iedereen zich via internet en telefoon kan voordoen als een ander persoon of bedrijf. Maak daarom nooit geld over op basis van een tekstbericht of telefoontje, maar zorg dat je zeker weet met wie je te maken hebt: bel en voer een écht gesprek met het appende ‘familielid’ dat om geld vraagt, neem contact op met de bank of andere organisatie en controleer of je écht geld schuldig bent, ergens moet inloggen of geld overmaken. Voor ondernemers geldt ook: bespreek fraude binnen het bedrijf, licht medewerkers in over de risico’s en zorg voor een goede e-mailbeveiliging. Wees altijd terughoudend met het plaatsen van (bedrijfs)gegevens online.

Bron: fraudehelpdesk.nl, vpngids.nl

Bekijk alle vormen en begrippen

 

Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.

‘Samen digitaal oké met het A B C’

Om de kans te verkleinen dat u slachtoffer wordt van digitale criminaliteit, is belangrijk om wanneer u digitaal gaat, de standaard regels van de ABC in acht neemt: De ABC methode staat voor:

= alert blijven

  • Te mooi om waar te zijn, is niet oké
  • Blijf op de hoogte
  • Klik nooit zomaar op een link

B = bescherm jezelf

  • Blijf up-to-date met updates
  • Gebruik sterke wachtwoorden
  • Gebruik actuele anti-virus programma’s
  • Maak offline back-up’s

C = check altijd

  • Vertrouw je het niet, verbreek het contact
  • Check de contactgegevens van de afzender

Meer actueel cybercrime nieuws

Fraudehelpdesk en Opgelicht?! meldingen week 48-2020

Het melden van digitale oplichting pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?! of Fraudehelpdesk dan weten want Samen bestrijden we cybercrime. Liever anoniem? Klik dan hier.

Lees meer »

Zijn jou Spotify login gegeven te vinden op het darkweb?

Hackers zijn erin geslaagd om de Spotify-accounts van meer dan 300.000 gebruikers over te nemen. Daarvoor gebruikten ze een online database die meer dan 380 miljoen records bevatte, waaronder inlognamen en wachtwoorden. De database, die ruim 72 gigabyte in omvang was, was onbeveiligd, wat betekent dat deze voor iedereen toegankelijk was.

Lees meer »

Acht voorspellingen cybercrime

In 2021 en daarna zullen bedrijven zich moeten schrap zetten voor gerichte aanvallen op thuiswerkers. Via slecht beveiligde thuisnetwerken proberen cybercriminelen zakelijke laptops en smartphones te besmetten met malware. Ook verwacht het security bedrijf meer aanvallen op oplossingen die thuiswerkers veilig toegang geven tot bedrijfsgegevens en -systemen.

Lees meer »

Populaire producten tegen mooie prijzen

Cybercriminelen staan in de startblokken om nietsvermoedende consumenten via internet op te lichten. Ze hebben malafide webwinkels klaarstaan. Ze beloven populaire producten tegen mooie prijzen te leveren, maar in werkelijkheid krijgen gedupeerden helemaal niets. We moeten dan ook alert zijn voor dergelijke oplichtingspraktijken.

Lees meer »

Cybercriminelen maken zich op voor de feestdagen bestellingen

Stichting Domeinnaamregistratie Nederland (SIDN) stelt dat ze tot op heden nog maar een handjevol nep-winkels heeft gedetecteerd. Afgelopen jaar lag het aantal malafide webshops rond deze tijd een stuk hoger. Desalniettemin raadt SIDN aan om alert te blijven en aandachtig te kijken of een online retailer waar je een bestelling wil plaatsen legitiem is of niet.

Lees meer »

In 2021 zal 'meertraps-aanvallen' toenemen

Afgelopen donderdag publiceerde Kaspersky zijn jaarlijkse 'Threat Predictions voor 2021'. Hierin staat de visie op 'Advanced Persistent Threats (APT's)' en hoe het landschap van gerichte aanvallen zich de komende maanden zal ontwikkelen. Zo zal de onrust uit 2020 veel structurele en strategische veranderingen met zich meebrengen, niet in de laatste plaats vanwege het nu bredere aanvalsoppervlak. Van nieuwe aanvalsvectoren, bijvoorbeeld gericht op netwerkapparatuur en 5G-kwetsbaarheden, tot 'meertraps-aanvallen' en activiteiten tégen cyberaanvallen, zoals zero-day-verkoop.

Lees meer »

Ransomware weekoverzicht week 47-2020

Afgelopen week zagen we een grote storing door ransomware bij 'Sportfondsen Nederland'. Zondag heeft Manchester United de systeem uitgezet wegens een cyberaanval en Belgische bedrijven betaalden ransomware criminelen 30 miljoen euro.

Lees meer »

Cybercrime nieuwsbrief 133 (week 47-2020)

Nederlandse bedrijven betalen zich scheel aan ransomware, Nederland staat op tegen Rusland en China en ook jongeren kunnen nu helpen met de strijd tegen cybercrime. Dit en meer lees je in nieuwsbrief 133. Nog niet ingeschreven voor deze gratis nieuwsbrief over cybercrime en darkweb? Schrijf je dan hier in.

Lees meer »

Fraudehelpdesk en Opgelicht?! meldingen week 47-2020

Het melden van digitale oplichting pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?! of Fraudehelpdesk dan weten want Samen bestrijden we cybercrime. Liever anoniem? Klik dan hier.

Lees meer »