De Fraudehelpdesk kreeg afgelopen jaar aanzienlijk meer meldingen van cybercriminaliteit binnen. Oplichters veroorzaakten voor ruim 47 miljoen euro aan financiële schade. In totaal kreeg de instantie 530.000 meldingen binnen, een stijging van ruim 50 procent.
Frauduleuze online aan- en verkopen
Het aantal meldingen over frauduleuze online aan- en verkopen steeg in 2021 het hardst in vergelijking met het jaar ervoor: met 25 procent om precies te zijn. Het schadebedrag door beleggingsfraude kwam afgelopen jaar uit op 19 miljoen euro, wat neerkomt op een stijging van 45 procent. Verder meldt de Fraudehelpdesk dat het aantal slachtoffers dat in 2021 van meerdere fraudevormen slachtoffer is geworden met maar liefst 2.000 procent steeg ten opzichte van 2020.
Vorm | 2021 t.o.v. 2020 | Schade |
---|---|---|
Frauduleuze online aan- en verkopen | +25% | |
Beleggingsfraude | +45% | 19 miljoen euro |
Meerdere fraudevormen | +2.000% |
Vishing
In de laatste maanden van afgelopen jaar gingen de meeste klachten over geautomatiseerde telefoontjes. Een Engelstalige bandopname zegt namens de ‘Dutch Supreme Court’ of de ‘National Police’ te spreken. Nietsvermoedende slachtoffers worden gevraagd om hun BSN-nummer en andere persoonlijke informatie door te geven, zogenaamd om vervolging of identiteitsfraude te voorkomen. In werkelijkheid is het een list van cybercriminelen om zoveel mogelijk persoonsgegevens te bemachtigen.
Toename van 51,4 procent
Het aantal meldingen van fraude steeg in een jaar tijd van 350.000 naar 530.000. Dat is een toename van 51,4 procent. Het totale schadebedrag liep op van 41 miljoen naar 47 miljoen euro. Dat komt neer op een stijging van 14,6 procent.
De meeste meldingen die bij de Fraudehelpdesk binnenkwamen, gingen over cybercrime in het algemeen. Dan moet je denken aan hacken, phishing, computervredebreuk en malware. Op de tweede plaats staan meldingen die gaan over identiteitsfraude. Onder deze noemer vallen zaken als WhatsApp-fraude en helpdesk fraude. Oplichters doen zich dan voor als een bekende of bankmedewerker en proberen slachtoffers te overtuigen om geld naar hen over te maken.
Na cybercrime en identiteitsfraude kreeg de Fraudehelpdesk afgelopen jaar veel klachten over fraude met webshops en verkoopplatformen als Marktplaats. Dat is tegelijkertijd de categorie waar de hoogste schadebedragen werden genoemd. Slachtoffers verloren tevens een hoop geld met WhatsApp-fraude, beleggingsfraude en voorschotfraude. Als mensen geld moeten voorschieten om iemand in nood te helpen, spreken we van voorschotfraude. Dat gebeurt vaak via vriend-in-noodfraude en datingfraude.
Meldingen | 2021 t.o.v. 2020 | Schade |
---|---|---|
Aantal meldingen van fraude | +54,4% | 47 miljoen euro |
In miljoenen euro's per jaar.
Drie top-3’s voor 2021
Meldingen
- Cybercrime (hacken, phishing, computervredebreuk, malware)
- Identiteitsfraude (vooral WhatsApp-hulpvraag)
- Handelsplaats/webwinkelfraude
Slachtoffers met financiële schade
- Handelsplaats/webwinkelfraude
- Identiteitsfraude (vooral WhatsApp-hulpvraag)
- Voorschotfraude (alles waarbij mensen geld moeten ‘voorschieten’ om iets te kunnen ontvangen, waaronder datingfraude en valse leningen)
Schadebedragen
- Beleggingsfraude
- Voorschotfraude (alles waarbij mensen geld moeten ‘voorschieten’ om iets te kunnen ontvangen)
- Identiteitsfraude Rechtspersonen (waaronder misbruik van een bedrijfsnaam)
Advies
Over het algemeen geldt: een gezond wantrouwen is cruciaal, dus blijf alert bij klikken op links, gegevens verstrekken en betalingen doen. Onthoud dat iedereen zich via internet en telefoon kan voordoen als een ander persoon of bedrijf. Maak daarom nooit geld over op basis van een tekstbericht of telefoontje, maar zorg dat je zeker weet met wie je te maken hebt: bel en voer een écht gesprek met het appende ‘familielid’ dat om geld vraagt, neem contact op met de bank of andere organisatie en controleer of je écht geld schuldig bent, ergens moet inloggen of geld overmaken. Voor ondernemers geldt ook: bespreek fraude binnen het bedrijf, licht medewerkers in over de risico’s en zorg voor een goede e-mailbeveiliging. Wees altijd terughoudend met het plaatsen van (bedrijfs)gegevens online.
"De Fraudehelpdesk heeft vorig jaar ruim 10 procent meer meldingen ontvangen over cybercriminaliteit. Het aantal meldingen over onder meer hacken, phishing, computervredebreuk en malware steeg in een jaar tijd van 8.982 tot 9.933."https://t.co/YFrPWOWKBO
— Fraudehelpdesk.nl (@Fraudehelpdesk) January 31, 2022
Bron: fraudehelpdesk.nl, vpngids.nl
Bekijk alle vormen en begrippen
Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.
‘Samen digitaal oké met het A B C’
Om de kans te verkleinen dat u slachtoffer wordt van digitale criminaliteit, is belangrijk om wanneer u digitaal gaat, de standaard regels van de ABC in acht neemt: De ABC methode staat voor:
A = alert blijven
- Te mooi om waar te zijn, is niet oké
- Blijf op de hoogte
- Klik nooit zomaar op een link
B = bescherm jezelf
- Blijf up-to-date met updates
- Gebruik sterke wachtwoorden
- Gebruik actuele anti-virus programma’s
- Maak offline back-up’s
C = check altijd
- Vertrouw je het niet, verbreek het contact
- Check de contactgegevens van de afzender
Meer actueel cybercrime nieuws
Wachtwoord van 5 tekens? 3 min en het is gekraakt!
Het kraken van wachtwoorden is een bloeiende business vol innovatie. Met wat tools, een stappenplan en slimme statistiek is bijna elk wachtwoord snel te achterhalen.
Digitale haken en wat zijn de nieuwe tactieken P H I S H I N G
Computers en het internet hebben de maatschappij veranderd op een manier die slechts een kwart eeuw geleden ondenkbaar was. Net als bij het echte vissen, proberen cybercriminelen steeds met nieuw soorten aas meer internet gebruikers te vangen. Of het nu door middel van een valse e-mail (phishing) is die interessant lijkt of een beller (vishing) die beweert te zijn van uw bank of een vervalste website login formulier een SMS (smishing) van je bank, Phishing is overal. Het enge ding? Het is winstgevender dan ooit.
Digitale veiligheid is iets van ons allemaal (De Digitale Buurt Ambassadeur) (filmpje)
Cybercrime neemt nog altijd gestaag toe en is daarmee een grote uitdaging voor veiligheidsprofessionals.Waar de politie vol inzet op opsporing van cybercriminelen zijn gemeenten aan zet om meer te doen op het gebied van preventie. Voorkomen is nochtans altijd beter dan genezen.
Top 100 slechtste wachtwoorden in 2019
De experts hebben het afgelopen jaar een lijst met de slechtste wachtwoorden gepubliceerd. De top drie omvatte 12345, 123456 en 123456789. Deze wachtwoorden zijn onbetrouwbaar en voorspelbaar, waardoor aanvallers gemakkelijk accounts kunnen hacken door middel van brute force-aanvallen.
Nieuwsbrief 84 (week 50-2019) #CCINL | www.cybercrimeinfo.nl
PSV-cybercrime Phishing Smishing Vishing overzicht week 50-2019
Phishing, Smishing is het vissen (hengelen) naar inloggegevens en persoonsgegevens van gebruikers. Dit gebeurt via (massaal verzonden) e-mails of SMS'jes, online handelsplaatsen of berichten op social media. Daarin wordt gevraagd in te loggen op een website die sprekend lijkt op die van bijvoorbeeld een bank of een nepsite. Als u inlogt, worden uw inloggegevens meteen doorgestuurd naar de fraudeur.
Datalek overzicht week 50-2019
Bij een 'datalek' gaat het om ongeoorloofde of onbedoelde toegang tot persoonsgegevens bij een organisatie. Of om vernietiging, verlies, wijziging of vrijkomen van persoonsgegevens. Onder een datalek valt dus niet alleen het vrijkomen (lekken) van gegevens, maar ook onrechtmatige verwerking van gegevens en verlies van (toegang tot) persoonsgegevens.
New Orleans (USA) verklaart noodtoestand na cyberaanval
De stad New Orleans heeft een cyberaanval ondergaan die ernstig genoeg is voor burgemeester LaToya Cantrell om de noodtoestand uit te roepen.
Cybercriminelen hergebruiken oude aanvalstechnieken
Cybercriminelen ontwikkelen niet alleen nieuwe malware en zero day-aanvallen, maar hergebruiken ook tactieken die in het verleden succesvol zijn gebleken. Daarmee kunnen ze zoveel mogelijk kansen binnen het aanvalsoppervlak benutten.
Cybercrime aanval: Het incident kostte hem uiteindelijk bijna 8 ton en betekende het einde van zijn bedrijf, zijn huis en zijn relatie!
Dat vroeg een agent aan ondernemer Xander Koppelmans toen die in 2015 aangifte deed van een ernstige cyberaanval op de ICT van zijn bedrijf. Het incident kostte hem uiteindelijk bijna 8 ton en betekende het einde van zijn bedrijf, zijn huis en zijn relatie. Hij vertelde zijn dramatische relaas tijdens het evenement in het NAC stadion te Breda 'Ik ben toch niet hack!?'
KIK het alternatief voor het Tor netwerk?
Doordat het TOR netwerk al enkele jaren zwaar op de korrel worden genomen door de verschillende opsporingsdiensten zijn criminelen, in hun eeuwige spel met de handhavingsdiensten, gedwongen om alternatieven te zoeken om hun anonimiteit redelijkerwijs te waarborgen op het Internet. Concreet gezegd maken criminelen gebruik van een bedrijfscontinuïteit strategie op het Darkweb, dat vergelijkbaar is met de modulaire bedrijfskolom van een multinational. Dit is gesimplificeerd, want het organisatiemodel heet met een lastige term: decentralized autonomous organization (- lees: decentrale autonome organisatie )
Dating fraude met 43% toegenomen
Het aantal slachtoffers van datingfraude in 2019 ten opzichte van 2018 met 43 procent toegenomen. Het gaat hier om mensen die opgelicht worden door iemand die beweert geïnteresseerd te zijn in een relatie.