Afgelopen jaar werd voor bijna 47 miljoen euro aan schade door fraude gemeld bij de Fraudehelpdesk

Gepubliceerd op 1 februari 2022 om 15:00

De Fraudehelpdesk kreeg afgelopen jaar aanzienlijk meer meldingen van cybercriminaliteit binnen. Oplichters veroorzaakten voor ruim 47 miljoen euro aan financiële schade. In totaal kreeg de instantie 530.000 meldingen binnen, een stijging van ruim 50 procent.

Frauduleuze online aan- en verkopen

Het aantal meldingen over frauduleuze online aan- en verkopen steeg in 2021 het hardst in vergelijking met het jaar ervoor: met 25 procent om precies te zijn. Het schadebedrag door beleggingsfraude kwam afgelopen jaar uit op 19 miljoen euro, wat neerkomt op een stijging van 45 procent. Verder meldt de Fraudehelpdesk dat het aantal slachtoffers dat in 2021 van meerdere fraudevormen slachtoffer is geworden met maar liefst 2.000 procent steeg ten opzichte van 2020.

Vorm 2021 t.o.v. 2020 Schade
Frauduleuze online aan- en verkopen +25%
Beleggingsfraude +45% 19 miljoen euro
Meerdere fraudevormen +2.000%

Vishing

In de laatste maanden van afgelopen jaar gingen de meeste klachten over geautomatiseerde telefoontjes. Een Engelstalige bandopname zegt namens de ‘Dutch Supreme Court’ of de ‘National Police’ te spreken. Nietsvermoedende slachtoffers worden gevraagd om hun BSN-nummer en andere persoonlijke informatie door te geven, zogenaamd om vervolging of identiteitsfraude te voorkomen. In werkelijkheid is het een list van cybercriminelen om zoveel mogelijk persoonsgegevens te bemachtigen.

Toename van 51,4 procent

Het aantal meldingen van fraude steeg in een jaar tijd van 350.000 naar 530.000. Dat is een toename van 51,4 procent. Het totale schadebedrag liep op van 41 miljoen naar 47 miljoen euro. Dat komt neer op een stijging van 14,6 procent.

De meeste meldingen die bij de Fraudehelpdesk binnenkwamen, gingen over cybercrime in het algemeen. Dan moet je denken aan hacken, phishing, computervredebreuk en malware. Op de tweede plaats staan meldingen die gaan over identiteitsfraude. Onder deze noemer vallen zaken als WhatsApp-fraude en helpdesk fraude. Oplichters doen zich dan voor als een bekende of bankmedewerker en proberen slachtoffers te overtuigen om geld naar hen over te maken.

Na cybercrime en identiteitsfraude kreeg de Fraudehelpdesk afgelopen jaar veel klachten over fraude met webshops en verkoopplatformen als Marktplaats. Dat is tegelijkertijd de categorie waar de hoogste schadebedragen werden genoemd. Slachtoffers verloren tevens een hoop geld met WhatsApp-fraude, beleggingsfraude en voorschotfraude. Als mensen geld moeten voorschieten om iemand in nood te helpen, spreken we van voorschotfraude. Dat gebeurt vaak via vriend-in-noodfraude en datingfraude.

Meldingen 2021 t.o.v. 2020 Schade
Aantal meldingen van fraude +54,4% 47 miljoen euro

In miljoenen euro's per jaar.

Drie top-3’s voor 2021

Meldingen

  1. Cybercrime (hacken, phishing, computervredebreuk, malware)
  2. Identiteitsfraude (vooral WhatsApp-hulpvraag)
  3. Handelsplaats/webwinkelfraude

Slachtoffers met financiële schade

  1. Handelsplaats/webwinkelfraude
  2. Identiteitsfraude (vooral WhatsApp-hulpvraag)
  3. Voorschotfraude (alles waarbij mensen geld moeten ‘voorschieten’ om iets te kunnen ontvangen, waaronder datingfraude en valse leningen)

Schadebedragen

  1. Beleggingsfraude
  2. Voorschotfraude (alles waarbij mensen geld moeten ‘voorschieten’ om iets te kunnen ontvangen)
  3. Identiteitsfraude Rechtspersonen (waaronder misbruik van een bedrijfsnaam)

Advies

Over het algemeen geldt: een gezond wantrouwen is cruciaal, dus blijf alert bij klikken op links, gegevens verstrekken en betalingen doen. Onthoud dat iedereen zich via internet en telefoon kan voordoen als een ander persoon of bedrijf. Maak daarom nooit geld over op basis van een tekstbericht of telefoontje, maar zorg dat je zeker weet met wie je te maken hebt: bel en voer een écht gesprek met het appende ‘familielid’ dat om geld vraagt, neem contact op met de bank of andere organisatie en controleer of je écht geld schuldig bent, ergens moet inloggen of geld overmaken. Voor ondernemers geldt ook: bespreek fraude binnen het bedrijf, licht medewerkers in over de risico’s en zorg voor een goede e-mailbeveiliging. Wees altijd terughoudend met het plaatsen van (bedrijfs)gegevens online.

Bron: fraudehelpdesk.nl, vpngids.nl

Bekijk alle vormen en begrippen

 

Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.

‘Samen digitaal oké met het A B C’

Om de kans te verkleinen dat u slachtoffer wordt van digitale criminaliteit, is belangrijk om wanneer u digitaal gaat, de standaard regels van de ABC in acht neemt: De ABC methode staat voor:

= alert blijven

  • Te mooi om waar te zijn, is niet oké
  • Blijf op de hoogte
  • Klik nooit zomaar op een link

B = bescherm jezelf

  • Blijf up-to-date met updates
  • Gebruik sterke wachtwoorden
  • Gebruik actuele anti-virus programma’s
  • Maak offline back-up’s

C = check altijd

  • Vertrouw je het niet, verbreek het contact
  • Check de contactgegevens van de afzender

Meer actueel cybercrime nieuws

Apple: “Installeer per direct de beveiligingsupdate”

Software- en elektronicagigant Apple roept gebruikers van iPhones, MacBooks, iPads en horloges op om zo spoedig mogelijk een beveiligingsupdate te installeren. Dat heeft alles te maken met een ernstig beveiligingslek in de iMessage-app: het was mogelijk om zonder enige interactie van de gebruiker de zogenaamde Pegasus-spyware te installeren. Daarmee kunnen foto's en e-mails worden gestolen, maar ook de microfoon en camera kunnen op afstand worden ingeschakeld.

Lees meer »

74% van de ondervraagde organisaties is de afgelopen 12 maanden slachtoffer geworden van ten minste één ransomware aanval

Barracuda heeft het rapport ‘The state of network security in 2021’ gepubliceerd. Voor dit rapport zijn 750 IT-beslissers over de hele wereld ondervraagd die verantwoordelijk zijn voor de netwerken, de publieke clouds en de security van hun organisatie. Dit heeft inzichten opgeleverd in cloudadoptie, thuiswerken, securityproblemen en andere uitdagingen rond securityrisico's.

Lees meer »

Overheid gaat bedrijven waarschuwen bij gevaar cyberaanvallen

Het Digital Trust Center (DTC) gaat vanaf maandag 13 september op beperkte schaal relevante dreigingsinformatie proactief delen met het bedrijfsleven. Ondernemingen en organisaties die geen onderdeel uitmaken van de kritische infrastructuur, krijgen vanaf vandaag informatie over acute kwetsbaarheden en digitale dreigingen. De overheid kijkt of ze op deze manier het bedrijfsleven weerbaarder kan maken tegen hackers.

Lees meer »

Overzicht cyberaanvallen week 36-2021

Ransomwaregroep waarschuwt slachtoffers om niet naar politie te stappen, hacker zet gestolen gegevens online omdat hogeschool van Arnhem en Nijmegen weigert te betalen en hoe Groove Gang de Ransomware-as-a-Service-markt opschudt om partners te versterken. Hier het overzicht van afgelopen week en het nieuws van dag tot dag.

Lees meer »

Cybercrime nieuwsbrief 175 week 36-2021

Daders 'high impact crimes' stappen over naar cybercrime, Duitsland eist dat Russische cyberaanvallen onmiddellijk ophouden en gezocht: Insiders die malware installeren voor ransomware aanval. Dit en meer lees je in nieuwsbrief 175.

Lees meer »

Phishing, nepshop en fraude meldingen week 36-2021

Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

Lees meer »

De gevaren van het downloaden van illegaal games

Zolang gamers op zoek zijn naar gratis apps in de vorm van kopieën zonder licentie, cracks en andere goodies, zullen cybercriminelen op hen blijven azen en zullen wij aandacht blijven besteden aan de gevaren waar gamers mee te maken hebben. Hieronder volgen een aantal voorbeelden die we het afgelopen jaar tegen zijn gekomen.

Lees meer »

Gezocht: Insiders die malware installeren voor ransomware aanval

Wanneer ransomware een bedrijfsnetwerk binnendringt, gebeurt dat meestal via e-mail, kwetsbaarheden in de software of onbeveiligde verbindingen op afstand. Het lijkt onwaarschijnlijk dat een insider opzettelijk malware zou verspreiden. Uit de praktijk blijkt echter dat sommige aanvallers denken dat deze methode om ransomware te verspreiden doeltreffend is, en sommige aanvallers rekruteren daarom actief werknemers van bedrijven door hen een percentage van het losgeld aan te bieden.

Lees meer »