Afgelopen jaar werd voor bijna 47 miljoen euro aan schade door fraude gemeld bij de Fraudehelpdesk

Gepubliceerd op 1 februari 2022 om 15:00

De Fraudehelpdesk kreeg afgelopen jaar aanzienlijk meer meldingen van cybercriminaliteit binnen. Oplichters veroorzaakten voor ruim 47 miljoen euro aan financiële schade. In totaal kreeg de instantie 530.000 meldingen binnen, een stijging van ruim 50 procent.

Frauduleuze online aan- en verkopen

Het aantal meldingen over frauduleuze online aan- en verkopen steeg in 2021 het hardst in vergelijking met het jaar ervoor: met 25 procent om precies te zijn. Het schadebedrag door beleggingsfraude kwam afgelopen jaar uit op 19 miljoen euro, wat neerkomt op een stijging van 45 procent. Verder meldt de Fraudehelpdesk dat het aantal slachtoffers dat in 2021 van meerdere fraudevormen slachtoffer is geworden met maar liefst 2.000 procent steeg ten opzichte van 2020.

Vorm 2021 t.o.v. 2020 Schade
Frauduleuze online aan- en verkopen +25%
Beleggingsfraude +45% 19 miljoen euro
Meerdere fraudevormen +2.000%

Vishing

In de laatste maanden van afgelopen jaar gingen de meeste klachten over geautomatiseerde telefoontjes. Een Engelstalige bandopname zegt namens de ‘Dutch Supreme Court’ of de ‘National Police’ te spreken. Nietsvermoedende slachtoffers worden gevraagd om hun BSN-nummer en andere persoonlijke informatie door te geven, zogenaamd om vervolging of identiteitsfraude te voorkomen. In werkelijkheid is het een list van cybercriminelen om zoveel mogelijk persoonsgegevens te bemachtigen.

Toename van 51,4 procent

Het aantal meldingen van fraude steeg in een jaar tijd van 350.000 naar 530.000. Dat is een toename van 51,4 procent. Het totale schadebedrag liep op van 41 miljoen naar 47 miljoen euro. Dat komt neer op een stijging van 14,6 procent.

De meeste meldingen die bij de Fraudehelpdesk binnenkwamen, gingen over cybercrime in het algemeen. Dan moet je denken aan hacken, phishing, computervredebreuk en malware. Op de tweede plaats staan meldingen die gaan over identiteitsfraude. Onder deze noemer vallen zaken als WhatsApp-fraude en helpdesk fraude. Oplichters doen zich dan voor als een bekende of bankmedewerker en proberen slachtoffers te overtuigen om geld naar hen over te maken.

Na cybercrime en identiteitsfraude kreeg de Fraudehelpdesk afgelopen jaar veel klachten over fraude met webshops en verkoopplatformen als Marktplaats. Dat is tegelijkertijd de categorie waar de hoogste schadebedragen werden genoemd. Slachtoffers verloren tevens een hoop geld met WhatsApp-fraude, beleggingsfraude en voorschotfraude. Als mensen geld moeten voorschieten om iemand in nood te helpen, spreken we van voorschotfraude. Dat gebeurt vaak via vriend-in-noodfraude en datingfraude.

Meldingen 2021 t.o.v. 2020 Schade
Aantal meldingen van fraude +54,4% 47 miljoen euro

In miljoenen euro's per jaar.

Drie top-3’s voor 2021

Meldingen

  1. Cybercrime (hacken, phishing, computervredebreuk, malware)
  2. Identiteitsfraude (vooral WhatsApp-hulpvraag)
  3. Handelsplaats/webwinkelfraude

Slachtoffers met financiële schade

  1. Handelsplaats/webwinkelfraude
  2. Identiteitsfraude (vooral WhatsApp-hulpvraag)
  3. Voorschotfraude (alles waarbij mensen geld moeten ‘voorschieten’ om iets te kunnen ontvangen, waaronder datingfraude en valse leningen)

Schadebedragen

  1. Beleggingsfraude
  2. Voorschotfraude (alles waarbij mensen geld moeten ‘voorschieten’ om iets te kunnen ontvangen)
  3. Identiteitsfraude Rechtspersonen (waaronder misbruik van een bedrijfsnaam)

Advies

Over het algemeen geldt: een gezond wantrouwen is cruciaal, dus blijf alert bij klikken op links, gegevens verstrekken en betalingen doen. Onthoud dat iedereen zich via internet en telefoon kan voordoen als een ander persoon of bedrijf. Maak daarom nooit geld over op basis van een tekstbericht of telefoontje, maar zorg dat je zeker weet met wie je te maken hebt: bel en voer een écht gesprek met het appende ‘familielid’ dat om geld vraagt, neem contact op met de bank of andere organisatie en controleer of je écht geld schuldig bent, ergens moet inloggen of geld overmaken. Voor ondernemers geldt ook: bespreek fraude binnen het bedrijf, licht medewerkers in over de risico’s en zorg voor een goede e-mailbeveiliging. Wees altijd terughoudend met het plaatsen van (bedrijfs)gegevens online.

Bron: fraudehelpdesk.nl, vpngids.nl

Bekijk alle vormen en begrippen

 

Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.

‘Samen digitaal oké met het A B C’

Om de kans te verkleinen dat u slachtoffer wordt van digitale criminaliteit, is belangrijk om wanneer u digitaal gaat, de standaard regels van de ABC in acht neemt: De ABC methode staat voor:

= alert blijven

  • Te mooi om waar te zijn, is niet oké
  • Blijf op de hoogte
  • Klik nooit zomaar op een link

B = bescherm jezelf

  • Blijf up-to-date met updates
  • Gebruik sterke wachtwoorden
  • Gebruik actuele anti-virus programma’s
  • Maak offline back-up’s

C = check altijd

  • Vertrouw je het niet, verbreek het contact
  • Check de contactgegevens van de afzender

Meer actueel cybercrime nieuws

Cybercrime nieuwsbrief 172 week 33-2021

Het Gelre ziekenhuis al drie weken lang aangevallen door cybercriminelen, Human Factor-rapport: "Steganografie was opvallend succesvol" en politie hengelt twee verdachten binnen in grote phishingzaak. Dit en meer lees je in nieuwsbrief 172

Lees meer »

Phishing, nepshop en fraude meldingen week 33-2021

Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

Lees meer »

DeSnake: "Professionele, anonieme en veilige marktplaats"

AlphaBay is terug van weggeweest. Een van de bedenkers en oprichters heeft besloten om de marktplaats opnieuw een kans te geven. Ditmaal heeft hij duidelijke spelregels opgesteld voor kopers en verkopers. Zo mogen er geen drugs of geweren verkocht worden, of criminele activiteiten tegen betaling aangeboden worden.

Lees meer »

'Emotet vs The World Police'

Kaspersky brengt de nieuwste aflevering uit van zijn hacker:HUNTER-serie 'Emotet vs The World Police'. De film onthult de details van een internationale operatie (LadyBird), die resulteerde in de uitschakeling van Emotet, een van de gevaarlijkste botnets en cybercriminele diensten van het afgelopen decennium.  De documentaire is te zien onderaan deze pagina of op het Youtube kanaal van Kaspersky. Bekijk de trailer hieronder.

Lees meer »

Wifi: Het juiste evenwicht tussen comfort en veiligheid

In het artikel "Criminelen spelen handig in op de behoefte om overal maar online te zijn" konden we lezen dat 88 procent van de Nederlanders op de hoogte is van de risico’s die zijn verbonden aan een openbare wifi-hotspot. Maar desondanks past slechts 41,2 procent van de hotspot-gebruikers zijn of haar surfgedrag er altijd op aan, bijvoorbeeld door uitsluitend websites te bezoeken waar niet hoeft te worden ingelogd.

Lees meer »

"Criminelen spelen handig in op de behoefte om overal maar online te zijn"

Inloggen op een website, terwijl je verbinding maakt met een openbare wifi-verbinding. De meeste Nederlanders kennen de risico’s, toch past het merendeel z’n surfgedrag niet aan. Vooral jongeren zijn laks. Dat blijkt uit onderzoek van VPN.nl onder 1.075 Nederlanders, uitgevoerd door Panelwizard. Alleen in Nederland zijn er al zo’n 2 miljoen gratis wifi-hotspots, bijvoorbeeld bij treinstations, luchthavens, hotels, campings en horecagelegenheden.

Lees meer »

"Cyberterreur is terrorisme"

Het aantal ransomware-aanvallen steeg vorig jaar wereldwijd met 715 procent, aldus Dave Maasland van cybersecuritybedrijf ESET Nederland. In Amerika heeft president Joe Bidden het hacken van bedrijven inmiddels op 1 lijn gezet met terrorisme en de Amerikaanse regering kiest keihard de aanval.

Lees meer »

Human Factor-rapport: "Steganografie was opvallend succesvol"

Proofpoint presenteert zijn jaarlijkse 'Human Factor-rapport'. Hierin zijn de drie belangrijkste aspecten van gebruikersrisico’s (kwetsbaarheid, aanvallen en privileges) uitvoerig geanalyseerd. Daarnaast beschrijft het rapport hoe de gebeurtenissen van 2020 het huidige dreigingslandschap hebben veranderd. Human Factor 2021 is gebaseerd op data en inzichten uit een jaar van onderzoek en behandelt bedreigingen die zijn gedetecteerd, bestreden en opgelost in een van de grootste datasets op het gebied van cybersecurity.

Lees meer »

Overzicht cyberaanvallen week 32-2021

Nederlandse bedrijven kwetsbaar voor ransomware aanvallen door niet updaten beveiliging, Accenture getroffen door ransomware cybercriminelen eisen 42,5 miljoen euro en BlackMatter ransomware komt uit de schaduw van DarkSide. Hier het overzicht van afgelopen week en het nieuws van dag tot dag.

Lees meer »