Uit het gisteren gepubliceerde Veiligheidsmonitor van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat bijna 2,5 miljoen Nederlanders van 15 jaar en ouder het afgelopen jaar slachtoffer zijn geworden van online oplichting. Het gaat om zaken als aankoopfraude, hacken, phishing en cyberpesten. Wat is eigenlijk de psychologische impact van online criminaliteit voor de slachtoffers?
Criminelen gaan steeds slimmer te werk en verleggen hun werkterrein van de fysieke wereld naar internet. Uit cijfers van het CBS blijkt dat steeds minder Nederlanders slachtoffer zijn geweest van traditionele vormen van criminaliteit, zoals inbraak en diefstal, geweld en vernieling. Het aantal gevallen van oplichting, hacken en andere online criminaliteit neemt daarentegen toe.
Slachtoffers online criminaliteit
Wat is de psychologische impact van online criminaliteit voor gedupeerden, vraagt senior cybercrime-analist Jildau Borwell zich af in haar promotieonderzoek in opdracht van de politie. ‘Er is nog weinig wetenschappelijk onderzoek gedaan naar slachtofferschap van online criminaliteit. In tegenstelling tot traditionele criminaliteit is bijvoorbeeld nog niet veel bekend over hoe slachtoffers van online criminaliteit zich daaronder voelen. En dat terwijl online criminaliteit inmiddels net zo vaak voorkomt als traditionele vormen van criminaliteit. Misschien zou je de online delicten in sommige gevallen zelfs moeten scharen onder de high impact crimes, zoals berovingen en woninginbraken. Want slachtoffers van online criminaliteit raken bijvoorbeeld soms in een klap hun complete spaartegoed kwijt. Bij traditionele criminaliteit zal je dit niet snel tegenkomen.’
Psychologische impact delicten
Op basis van de eerste uitkomsten adviseert zij de politie om in de prioritering van online criminaliteit rekening te houden met de delicten die de meeste psychologische impact veroorzaken. Bij slachtoffers van persoonsgerichte online criminaliteit, zoals bedreiging en stalking, is het zinvol om meer te focussen op emotionele steun. Terwijl bij financiële online criminaliteit, waaronder fraude en hacken de noodzaak meer ligt bij het vergroten van de kennis van slachtoffers over online veiligheid en preventie van herhaald slachtofferschap. Het onderzoek krijgt ook een vervolg: In de volgende stap zet Borwell de impact van online criminaliteit af tegen traditionele criminaliteit, en kijkt zij naar de behoeften van slachtoffers en hun ervaring met de politie.
Schaamte bij slachtoffers
Opvallend is dat minder dan de helft van de gedupeerden melding maakt van online criminaliteit en slechts twintig procent aangifte doet. De gevolgen, verslagenheid, het verdriet en de schaamte bij de slachtoffers zijn groot. Van alle slachtoffers van online criminaliteit heeft 47 procent bij een instantie of in hun eigen kring gemeld wat hen overkomen is, 19 procent heeft aangifte gedaan bij de politie.
Wat doet de politie tegen online criminaliteit?
De politie werkt bij de aanpak samen met veel partijen in binnen- en buitenland. In Nederland wordt ingezet op vier sporen. De overheid investeert in opsporing en wetenschappelijk onderzoek. Naast de opsporing, zetten politie en justitie steeds meer in op het voorkomen en verstoren van cybercrime. Dit gebeurt samen met (internationale) partners. Een ander onderdeel is dat de opsporing wordt versterkt en de overheid slachtoffers ondersteunt om te voorkomen dat zij herhaald slachtoffer van cybercrime worden. Er zijn speciale teams tegen bankenfraude (Electronic Crimes Taskforce), kinderporno (Team ter Bestrijding van Kinderpornografie en Kindersekstoerisme) en high tech crime, ofwel de meest geavanceerde vormen van cybercrime (Team High Tech Crime). Internationaal werkt de Nederlandse politie in de opsporing samen met onder meer Europol, Interpol en de FBI.
Bron: cbs.nl, politie.nl
Bekijk alle vormen en begrippen
Inschrijven voor wekelijkse nieuwsbrief
Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.
‘Samen digitaal oké met het A B C’
Om de kans te verkleinen dat u slachtoffer wordt van digitale criminaliteit, is belangrijk om wanneer u digitaal gaat, de standaard regels van de ABC in acht neemt: De ABC methode staat voor:
A = alert blijven
- Te mooi om waar te zijn, is niet oké
- Blijf op de hoogte
- Klik nooit zomaar op een link
B = bescherm jezelf
- Blijf up-to-date met updates
- Gebruik sterke wachtwoorden
- Gebruik actuele anti-virus programma’s
- Maak offline back-up’s
C = check altijd
- Vertrouw je het niet, verbreek het contact
- Check de contactgegevens van de afzender
Meer info over ABC en downloads
Meer actueel nieuws
Tor Project op zoek naar nieuwe servers om censuur te omzeilen
Het Tor Project is op zoek naar nieuwe servers om overheidscensuur te omzeilen, aangezien de huidige servers vroeg of laat op een 'blocklist' kunnen belanden. Dagelijks maken zo'n 2,5 miljoen mensen gebruik van het Tor-netwerk om hun privacy te beschermen, maar ook om websites te bezoeken die in het land van herkomst worden geblokkeerd.
Malware ontvreemd pincodes voor Sim Swapping
Cybersecurity onderzoekers hebben een nieuwe variant van de 'TrickBot-malware' ontdekt die pincodes probeert te ontvreemden om zo het telefoonnummer van het slachtoffer over te nemen. Een aanval die ook wel 'sim-swapping' wordt genoemd. De malware heeft het vooralsnog alleen op Amerikaanse telecomklanten voorzien.
Zes aanhoudingen na fraude via Tikkietruc (BetaalAppFraude)
Met de aanhouding van zes verdachten voor het plegen van misdrijven als fraude, computervredebreuk, oplichting en witwassen denkt de politie een groot aantal misdrijven te hebben opgelost. De verdachten, vier mannen van 18 tot 20 jaar uit Groningen, een 25-jarige man uit Diemen en een 19-jarige man zonder vaste woonplaats, worden ervan verdacht dat zij 375 mensen hebben opgelicht met de zogenoemde ‘Tikkietruc’ (BetaalAppFraude).
De grootste wereldwijde Cybercrime incidenten | Cashing In - Carbanak'
Cybersecurity bedrijf Kaspersky publiceert een gloednieuwe gratis toegankelijke docu die vertelt over de meest beruchte wereldwijde Cybercrime incidenten van de afgelopen jaren.
Opleidingstraject 'Digitale Buurtambassadeurs' Gemeente Breda start 11 september
De Gemeente Breda & Partners starten dan met deze primeur in Nederland. Deze opleiding bestaat uit 4 momenten (4 x 90 min) en heeft als doel de kennis en weerbaarheid verhogen van deze eerste groep 'Digitale Buurtambassadeurs'. De lessen worden gegeven door experts van politie, gemeente en bedrijfsleven. Aan het eind van het opleidingstraject wordt de kennis getoetst en kan men het gewilde certificaat behalen en is men officieel ambassadeur.
Nieuwsbrief 68 (week 34-2019) #CCINL | www.cybercrimeinfo.nl
PSV-cybercrime Phishing Smishing Vishing overzicht week 34-2019
Phishing, Smishing is het vissen (hengelen) naar inloggegevens en persoonsgegevens van gebruikers. Dit gebeurt via (massaal verzonden) e-mails of SMS'jes, online handelsplaatsen of berichten op social media. Daarin wordt gevraagd in te loggen op een website die sprekend lijkt op die van bijvoorbeeld een bank of een nepsite. Als u inlogt, worden uw inloggegevens meteen doorgestuurd naar de fraudeur.
Datalek overzicht week 34-2019
Bij een 'datalek' gaat het om ongeoorloofde of onbedoelde toegang tot persoonsgegevens bij een organisatie. Of om vernietiging, verlies, wijziging of vrijkomen van persoonsgegevens. Onder een datalek valt dus niet alleen het vrijkomen (lekken) van gegevens, maar ook onrechtmatige verwerking van gegevens en verlies van (toegang tot) persoonsgegevens.
Zeventien arrestaties na WhatsAppfraude
De afgelopen week heeft de politie zeventien personen aangehouden voor Betaal-App-Fraude. De zeventien worden ervan verdacht dat ze hun bankrekening ter beschikking hebben gesteld en zo hebben meegewerkt aan de fraude. Het gaat om zogenoemde ‘geldezels’ (money mules).
Kabinet gaat gevaarlijke Smishing sms'jes aanpakken
Cybercriminelen sturen steeds vaker phishing-sms'jes (smishing) die afkomstig lijken van je bank. Ze zijn lastig te herkennen als berichten van oplichters. Het kabinet wil deze vorm van internetcriminaliteit aanpakken, omdat het aantal slachtoffers blijft toenemen.
Twee stappen verificatie voorkomt 99,9 procent van Cyberaanvallen
Twee Stappen verificatie (2FA), zoals het gebruik van een extra code tijdens het inloggen, voorkomt 99,9 procent van de aanvallen op accounts, zo stelt Microsoft. De softwaregigant laat weten dat het dagelijks meer dan 300 miljoen frauduleuze inlogpogingen op de eigen clouddiensten ziet.
Voicemail melding eindigt in Phishing
Een nieuwe phishing campagne gebruikt 'Microsoft voicemail meldingen' als lokaas om slachtoffers uit te lokken om een bijlagen te openen.