Internetoplichters zoeken steeds weer nieuwe manieren om nietsvermoedende consumenten geld afhandig te maken. Zo nemen criminelen een valse identiteit aan door middel van spoofing of doen ze zich voor als een familielid via WhatsApp-fraude. Nu is er iets nieuws: pretexting. In dit artikel leggen we uit wat het is en wat je ertegen kunt doen.
Social engineering
Pretexting is een vorm van 'social engineering'. Social engineering is een techniek die cybercriminelen gebruiken om het vertrouwen van nietsvermoedende mensen voor zich te winnen. Als ze eenmaal je vertrouwen hebben gewonnen, dan proberen ze achter je privégegevens te komen. Je kunt pretexting zien als voorwerk vóór het echte oplichtingswerk: de eerste stap is het vertrouwen winnen, de tweede stap is het ontfutselen van gegevens. Pretexting hangt dan ook veel samen met spoofing en WhatsApp-fraude.
Hoe werkt pretexting?
Het belangrijkste aspect van pretexting is dat het vertrouwen gewonnen wordt. Zonder het vertrouwen komt de oplichter namelijk niet ver. De oplichter neemt dan ook een identiteit aan van iemand die je (snel) vertrouwt, bijvoorbeeld een familielid of een bankmedewerker. Om goed in die rol te kunnen komen, speurt de oplichter het internet af op zoek naar bruikbare informatie. Als het vertrouwen eenmaal is gewonnen, gaat de oplichter naar de volgende stap: zorgen dat de ander tot actie overgaat. Denk aan het invullen van persoonlijke gegevens via een link die de oplichter heeft gestuurd of het overmaken van geld naar een bankrekeningnummer.
Pretexting bij WhatsApp-fraude
Een appje van je dochter die om geld vraagt omdat haar telefoon kapot is gegaan of je zoon die dringend geld nodig heeft vanwege openstaande rekeningen… Beide verzoeken komen van een voor jou onbekend nummer, maar daar hebben ze een goede reden voor: ze hebben een nieuwe telefoon of een nieuw telefoonnummer (zoals in de onderstaande twee voorbeelden). Groot kans dat je in dit geval met een oplichter te maken hebt.
Door middel van pretexting kan WhatsApp-fraude nog geloofwaardiger worden. De criminelen zoeken op internet naar sociale media-accounts voor informatie, zoals een profielfoto en hoe sterk de band is met de familie. Verder kunnen ze het taalgebruik van de persoon overnemen. Als iemand bijvoorbeeld zonder hoofdletters typt, kan de oplichter dit gemakkelijk overnemen.
Criminelen gaan nu zo ver dat ze zelfs je WhatsApp-account kunnen overnemen. Zo vragen ze via een onbekend nummer aan jou om een verificatiecode. Daarmee kunnen ze je WhatsApp overnemen en met dat échte nummer, weer voordoen als een familielid.
Pretexting bij telefonische spoofing
Afgelopen maanden hebben we meerdere keren aandacht besteed aan spoofing. Voor wie nog niet weet wat dit is: spoofing is een term die gebruikt wordt als iemand een valse identiteit aanneemt die voor jou bekend en betrouwbaar is, zoals een bankmedewerker. Veel mensen, met name ING-klanten, werden voor duizenden euro’s opgelicht.
Een nepbankmedewerker belt nietsvermoedende consumenten op met de mededeling dat er ongebruikelijke activiteiten zijn gevonden rondom je bankrekening. Zo zeggen ze bijvoorbeeld dat iemand toegang probeerde te verschaffen om het spaargeld over te zetten naar een andere rekening. Het gemene spelletje van de oplichter: hij gebruikt een truc waarbij het echte telefoonnummer van de bank wordt getoond. Zo ben je sneller geneigd de nepbankmedewerker te geloven. Om je geld veilig te stellen, moet je het overmaken naar een zogeheten kluisrekening. Maar de kluisrekening is in handen van de oplichters en jij bent vervolgens je geld kwijt.
Wat kun je doen tegen pretexting?
Pretexting draait, zoals je hebt gelezen, om vertrouwen. Met een beetje gezond wantrouwen kom je al heel ver, maar het is goed om de volgende tips in acht te nemen en te gebruiken voor als je in een situatie terechtkomt die je niet helemaal vertrouwt.
A = alert blijven
- Deel geen codes met anderen. Geen pincodes en geen verificatiecodes.
B = bescherm jezelf
- Activeer tweestapsverificatie op WhatsApp. Dat doe je via Instellingen -> Account en vervolgens ‘verificatie in twee stappen’. Krijgt iemand alsnog je code? Dan moet er nog een tweede stap genomen worden om het account over te nemen.
C = check altijd
- Vraagt een onbekend nummer om geld? Bel diegene. Pakt diegene niet op of hoor je diegene niet goed? Maak dan geen geld over. Dit geldt ook voor bekende nummers die om geld vragen. Altijd even bellen, dat scheelt al een hoop onzekerheid!
- Bespreek met de familie hoe jullie omgaan met geld overmaken als er sprake is van (geld)nood.
Bekijk alle vormen en begrippen
Heeft u tips of verdachte activiteiten gezien online? Neem dan contact op met de politie. Telefonisch via het nummer 0900-8844 of online via het meld formulier. Uiteraard kunt u daarnaast ook tips melden bij Cybercrimeinfo.
Meer actueel cybercrime nieuws
Overzicht cyberaanvallen week 49-2021
Volvo raakt geheime data kwijt bij cyberaanval, 'ALPHV BlackCat' de meest geavanceerde ransomware van dit jaar en SP pleit voor invoering van meldplicht bij ransomware-aanvallen. Hier het overzicht van afgelopen week en het nieuws van dag tot dag.
Cybercrime nieuwsbrief 187 week 49-2021
Het aantal mensen dat op een phishing-link klikt is het afgelopen jaar meer dan verdubbeld, het botnet Glupteba groeit op sommige momenten met wel duizend nieuwe apparaten per dag en megaproces rond ‘cyberbunker’ nadert ontknoping. Dit en meer lees je in nieuwsbrief 187.
Datalek nieuws en overzicht week 49-2021
Een datalek kan ernstige gevolgen hebben, soms worden levens totaal verwoest door dat er identiteit fraude mee gepleegd wordt.
Phishing, nepshop en fraude meldingen week 49-2021
Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.
Megaproces rond ‘cyberbunker’ nadert ontknoping
Moet Herman Johan X. (62) uit Renkum écht jaren de cel in omdat hij de man was die online drugshandel en cyberaanvallen vanuit een bunker mogelijk maakte? Dat moet snel duidelijk worden na een megaproces van meer dan een jaar.
Zouden de medewerkers van een huisartsenpraktijk op een phishing-link klikken?
Om dit te testen stuurden de studenten van de Hogeschool Saxion een phishing-mail naar 189 huisartsen organisaties in Twente. De mail werd 102 keer geopend, er werd 73 keer op een link geklikt en 29 mensen vulden hun naw-gegevens in. “Het liet ons zien dat er nog een wereld te winnen is.”
Celstraffen tot 5,5 jaar geëist tegen Cyber criminele organisatie
Tegen vijf verdachten die door middel van phishing in ieder geval dertig ouderen in 2019 en 2020 beroofden van grote geldbedragen, heeft het Openbaar Ministerie gisteren celstraffen van één tot 5,5 jaar geëist. In totaal maakten de mannen, die volgens het OM een criminele organisatie vormden, ruim zeven ton aan geld buit.
Cyberinformanten gezocht
De meeste mensen kennen de term 'informant' van politieseries of Netflix-films, maar wat houdt deze belangrijke rol nu precies in? In dit artikel passeren de motieven en dilemma’s van een informant de revue en worden de werkzaamheden van het 'Team Criminele Inlichtingen' (TCI) bekeken.
“Het botnet Glupteba groeit op sommige momenten met wel duizend nieuwe apparaten per dag”
Google heeft actie ondernomen om een geavanceerd botnet te verstoren. Dit meldt Google in een blog. Het botnet, genaamd Glupteba, richt zich op machines van Windows en beschermt zichzelf door middel van blockchain-technologie. Google onderneemt zowel technische als juridische actie.
Zet accounts om van tweestapsverificatie via SMS naar authenticator app. Waarom?
Wegens het risico van sim-swapping doen zowel eindgebruikers als banken er verstandig aan om codes voor tweefactorauthenticatie (2FA of tweestapsverificatie), waarmee erop een account kan worden ingelogd, niet via sms te versturen, maar hiervoor een app te gebruiken. Dat adviseert het Europees Agentschap voor cyberbeveiliging (ENISA).
Cybercriminelen voeren steeds vaker cryptojacking aanvallen uit
Cybercriminelen voeren steeds vaker cryptojacking aanvallen uit. Dit blijkt uit de laatste dreigingsanalyse van G DATA CyberDefense. Aan de andere kant zijn het aantal cyberaanvallen in het derde kwartaal van 2021 verder gedaald.
Het aantal mensen dat op een phishing-link klikt is het afgelopen jaar meer dan verdubbeld
Je zou zeggen dat met alle waarschuwingen over spam, phishing, mal- en ransomware bijna iedereen nu wel op zijn hoede is. Helaas stijgt het aantal slachtoffers van deze vormen van cybercrime nog altijd. En dan met name op mobiele devices. Dat blijkt ook uit het jaarlijkse Phishing Trends Rapport. Daarvoor zijn de afgelopen twaalf maanden gegevens geanalyseerd van 500.000 mobiele toestellen in 90 landen. Doordat we tegenwoordig meer internetten op mobiele toestellen, richten cybercriminelen hun aanvallen ook steeds vaker specifiek op mobiele gebruikers.