De Belastingdienst "Uw openstaande schuld is na meerdere herinneringen niet voldaan"

Gepubliceerd op 11 juni 2020 om 12:21
De Belastingdienst "Uw openstaande schuld is na meerdere herinneringen niet voldaan"

Momenteel komen er veel vragen binnen bij Cybercrimeinfo.nl over het betalen van belastingschuld, de meeste berichten beginnen met "Uw openstaande schuld is na meerdere herinneringen niet voldaan", zo begint een phishing bericht meestal dat recentelijk uit naam van de Belastingdienst werd verstuurd en het is niet de enige. De afgelopen weken ontving de fiscus veel meer meldingen van phishing dan normaal. Het gaat zowel om e-mails als sms'jes, phishing en smishing dus.

De Belastingdienst

"Normaal krijgen we zo'n 2000 meldingen per week. Tijdens de coronacrisis zagen we een piek van tussen de 10.000 en 12.000 meldingen per week", laat Henk Hendriks van de Belastingdienst tegenover de NOS weten. Het aantal meldingen per week is inmiddels naar zo'n 4000 tot 6000 gedaald. Oplichters proberen via de phishingmails de DigiD-gegevens van slachtoffers te stelen, alsmede hen geld afhandig te maken.

Dweilen met de kraan open

De Belastingdienst probeert de phishing domeinen uit de lucht te laten halen, maar Hendriks noemt het "dweilen met de kraan open". De toename van het aantal meldingen houdt vermoedelijk verband met de coronacrisis, doordat mensen nu meer online zijn, aldus de fiscus medewerker.

Nooit berichten via WhatsApp, sms of mail

"Wij sturen nooit een bericht via WhatsApp, sms of mail over bijvoorbeeld betalingsachterstanden. Hebt u hierover een sms, whatsapp bericht of e-mail gekregen uit naam van de Belastingdienst? Reageer daar niet op en verwijder het bericht", zo laat de Belastingdienst op de eigen website weten. Of de toename van het aantal meldingen ook wil zeggen dat er meer slachtoffers zijn gemaakt is onbekend. 

Phishing of smishing in combinatie met Spoofing truc »