Veilige kluisrekening fraude


Een oplichter kan zich aan de telefoon of via SMS voordoen als iemand van uw bank en u bijvoorbeeld misleiden dat uw bankrekening gehackt zou zijn,  dat er als het ware digitaal zou zijn ingebroken op uw bankrekening.

Om te voorkomen dat de digitale inbrekers er met uw geld vandoor zouden gaan, zou u uw volledige rekeningsaldo moeten overboeken naar een zogenaamd 'veilige rekening' van uw bank. Dat noemt de nep-bankmedewerker dan bijvoorbeeld “veiligstellen op een kluisrekening van de bank”. In werkelijkheid boekt u het geld dan over naar een handlanger van de oplichter een geldezel of katvanger.

Waar moet je op letten?

Cybercriminelen gaan professioneel te werk. Ze gebruiken bijvoorbeeld technieken die callcenters ook gebruiken. Via een truc kan een oplichter met het nummer van uw bank bellen. Hierdoor verschijnt op uw telefoon het nummer van de bank als de cybercrimineel u belt. Dat noemen we spoofing. Zo kan de cybercrimineel zich voordoen als de bank. Dat gebeurt via de telefoon maar bijvoorbeeld ook via de mail. 

Oplichters worden steeds slimmer en spelen in op je gevoel van onveiligheid. Ze zeggen dat je snel moet handelen. 

  • De oplichter belt en zegt een bank-medewerker te zijn. Soms zie je zelfs ook het bank telefoonnummer in je scherm staan. Deze truc wordt ook wel spoofing genoemd.
  • De oplichter weet soms je geboortedatum, adres of andere persoonlijke gegevens. Dit weten ze uit eerdere phishingmails die je hebt ontvangen waarbij je bepaalde persoonlijke informatie hebt ingevuld. 
  • De oplichter zegt dat er verdachte activiteiten zijn op je rekening en dat fraudeurs je rekening leeghalen.  
  • En de oplichter vraagt om meteen je geld ‘veilig te stellen’ door het over te maken naar een rekeningnummer dat zij opgeven. Meestal bij een andere bank. Ze gebruiken vaak de woorden ‘kluisrekening’ of ‘veiligheidsrekening’ of variaties hierop. 

De bank vraagt nooit

Uw bank zal nooit onverwacht aan de telefoon of via SMS vragen om betalingen te doen of om belangrijke bankzaken te regelen. Wanneer uw bank u zomaar belt voor belangrijke zaken, vraag dan de naam van de medewerker en bel zelf terug naar het telefoonnummer van uw bank dat u zelf heeft opgezocht. Het telefoonnummer van uw bank staat bijvoorbeeld op uw bankpasje, in de mobiele app van uw bank, of op de echte website van uw bank.

Wanneer er verdachte transacties plaatsvinden op uw bankrekening, hoeft u uw rekeningsaldo nooit zelf “veilig te stellen”. Uw bank kan in geval van nood uw rekening snel op afstand blokkeren, zonder dat u daar zelf iets voor moet doen. Uw bank kan ook uw bankpasje of de mobiele app op uw telefoon op afstand blokkeren, als dat nodig is.



November 2020

"Ze zij zijn hun gewicht in goud waard. Hierdoor konden we twee verdachten op heterdaad aanhouden”

Bank helpdesk fraude en babbeltrucs komen dagelijks voor en heeft een grote impact op de slachtoffers. Dinsdag 10 november was het helaas ook weer raak. Een 70-jarige vrouw uit Dordrecht is het slachtoffer geworden van Bank helpdesk fraude en een poging tot babbeltruc. Door adequaat optreden van de buren van het slachtoffer, konden de verdachten op heterdaad worden aangehouden. Ook in andere babbeltruc zaken in Dordrecht zijn aanhoudingen verricht. Mooie resultaten in impact volle zaken.

Lees meer »

Criminelen gaan nu nog een stap verder na spoofing

De politie waarschuwt voor een vorm van bank helpdeskfraude, ook wel spoofing genoemd, waarbij een nep bankmedewerker naar de woning van het slachtoffer gaat. Er zijn inmiddels al een aantal gevallen bekend waarbij slachtoffers duizenden euro’s zijn kwijtgeraakt. Een “medewerker van hun bank” kwam naar het huis van de slachtoffers óf om geld over te maken op een zogenaamde 'veilige rekening', dit heet een “kluisrekening”, óf om de pinpas van het slachtoffer op te halen. Een 81-jarige en een 86-jarige Delftenaar werden hiervan onder andere het slachtoffer. De politie waarschuwt voor deze vorm van criminaliteit waar vooral ouderen het slachtoffer worden.

Lees meer »
September 2020

'Veilige kluisrekening', daar trapt de Cybersecurity specialist niet in

Met gebruik van zogeheten 'spoofing'-techniek konden criminelen de afgelopen maanden het telefoonnummer van de bank gebruiken om tientallen klanten te bellen en hen met een babbeltruc overhalen om geld naar een andere rekening over te maken. Zo konden in totaal miljoenen euro’s worden buitgemaakt. Nu blijkt dat de Rabobank deze fraude vergoedt, terwijl klanten van ING en ABN AMRO zelf opdraaien voor de schade.

Lees meer »

Veilige kluisrekening fraude: "De totale schade valt in de miljoenen euro’s"

De afgelopen maanden zijn honderden mensen gebeld door oplichters die zich voordeden als medewerkers van de fraudehelpdesk van banken. Met een vlotte babbeltruc slaagden zij erin om hun slachtoffers over te halen hun geld naar een ‘veilige kluisrekening’ over te sluizen. Daarbij hebben ze miljoenen euro’s buitgemaakt. En de gedupeerden draaien meestal zelf op voor de schade.

Lees meer »
Augustus 2020

Nieuwe verdachten aangehouden in 'Veilige kluisrekening fraude'

In een groot onderzoek naar cybercrime, waarbij meer dan 200 slachtoffers zijn opgelicht en ruim 4 miljoen euro is buitgemaakt zijn dinsdag 18 augustus 2020 opnieuw verdachten aangehouden. Het gaat om een man van 22 jaar uit Nieuw-Buinen en een man van 33 uit Helmond. Ook zijn de woningen van de verdachten doorzocht. In Nieuw-Buinen zijn onder andere merkkleding, telefoons, computers, grote contante geldbedragen en dure vervoersmiddelen in beslag genomen.

Lees meer »