De Russische hackersgroep REvil is deze week door de FBI, samen met de Amerikaanse Secret Service, het Amerikaanse ministerie van Defensie en diverse buitenlandse mogendheden offline gehaald. Dat schrijft het Amerikaanse persbureau Reuters op basis van diverse bronnen.
Happy Blog REvil
REvil is een hackersgroep die vanuit Rusland buitenlandse bedrijven en mogendheden bestookt met ransomware. De groep is sinds 2019 actief en heeft sindsdien allerlei slachtoffers gemaakt en miljoenen euro’s verdiend met cyberaanvallen. Tot de slachtoffers behoren bedrijven als Travelex, Brown-Forman Corporation, Quanta Computer (Apple) en Acer. Dit jaar waren vleesproducent JBS, energiemaatschappij Invenergy en ICT-dienstverlener Kaseya het doelwit van de hackersgroep. Deze week was de Happy Blog, de website die de hackers gebruiken om gestolen data te publiceren en bedrijven te chanteren, niet langer toegankelijk. 0_neday, een prominent lid van het hackerscollectief, bevestigt dat het netwerk uit de lucht is gehaald.
Het is niet de eerste keer dat de hackers van het net verdwenen. Half juli was REvil ook ineens nergens meer te bekennen. De sites op het darkweb en het reguliere web waren spontaan op zwart gegaan. Ook de “helpdesk” was niet langer bereikbaar. Tot slot was 'Unknown', de woordvoerder van de hackersgroep, verbannen van het hackersforum XSS.
Half september liet de Russische hackersgroep weer van zich horen. De Tor-betalingssite was ineens weer online net als de Happy Blog. Slachtoffers konden weer inloggen om te onderhandelen over losgeld of geld over te maken op de rekening van de hackers. Tot slot vonden er nieuwe aanvallen met gijzelsoftware plaats, zo bevestigde REvil-woordvoerder Unknown.
Comeback van korte duur
De comeback van REvil was echter van korte duur. Cybersecurityexperts bevestigen dat de hackersgroep wederom uit de lucht is. Volgens hen zijn de hackers aangevallen door een internationale coalitie. Onder meer de FBI, het Cyber Command van het Amerikaanse ministerie van Defensie, de Amerikaanse geheime dienst en een aantal “eensgezinde mogendheden” zijn hiervoor verantwoordelijk, bevestigt Tom Kellermann van VMWare tegenover Reuters.
De aanval werd ingezet op het moment dat REvil haar infrastructuur opnieuw opstartte. De hackersgroep was zich niet bewust van het feit dat een aantal interne systemen die back-ups bevatten gecompromitteerd waren door Amerikaanse handhavingsinstanties. “Ironisch genoeg keerde de favoriete tactiek van de bende tegen hen”, zo vertelt Oleg Skulkin van securitybedrijf Group-IB.
De woordvoerder van het Witte Huis en de FBI weigerden te reageren op de kwestie. “Op hoofdlijnen zijn we bezig met een grote operatie op het gebied van ransomware, waaronder het verstoren van de infrastructuur en het opbouwen van een internationale coalitie om landen ter verantwoording te roepen die onderdak bieden aan hackers”, zo laat de Amerikaanse regering weten.
REvil-lid 0_neday bevestigt dat de servers van de groep het doelwit waren van een onbekende partij. Op een populair hackersforum schrijft hij dat de FBI en andere inlichtingendiensten naar hem op zoek zijn. Via het forum kondigt hij zijn vertrekt aan met de woorden “Good luck, everyone; I’m off”.
The Evolving Cyber Threat Landscape
DAG Monaco spreekt op Criminal Division Cybersecurity Roundtable: The Evolving Cyber Threat Landscape
Bron: justice.gov, reuters.com, vpngids.nl
REvil gerelateerde artikelen 》
Actuele aanvallen overzicht per dag 》
Tips of verdachte activiteiten gezien? Meld het hier.
Meer nieuws
Belgische Staatsveiligheid gehackt, SRA op leaksite
In deze aflevering van het Cyber Journaal kijken we naar het nieuws van zaterdag 20 tot en met maandag 22 juni. De Belgische inlichtingendienst bleek via een lek bij een toeleverancier te zijn getroffen, de Nederlandse accountantskoepel SRA verscheen op de leaksite van LockBit 5, en Fortinet gaf nu ook zelf een dringende waarschuwing uit over de FortiBleed campagne. Daarnaast legde ESET de werkwijze van de ransomwaregroep Gentlemen bloot, doken nieuwe kwetsbaarheden op die directe actie vragen, en speelden oplichters in op de zomervakantie, de belastingaangifte en de Wereldbeker. We lopen het thema voor thema langs.
Financiën gehackt via zeroday, politie rolt SocGholish op
In deze aflevering van het Cyber Journaal kijken we naar het nieuws van donderdag 18 en vrijdag 19 juni. Het Ministerie van Financiën maakte bekend dat het in maart via een onbekend lek werd gehackt, de Nederlandse politie haalde samen met internationale partners het beruchte SocGholish netwerk offline, en de inloggegevens van bijna 74.000 Fortinet firewalls bleken op straat te liggen. Daarnaast bracht F5 twee kritieke noodpatches uit voor de webserver NGINX, liep kunstmatige intelligentie als wapen, zwakke plek en geopolitiek drukmiddel door het hele dreigingsbeeld, en kreeg een fraudeur met deepfakes een stevige celstraf. We lopen het thema voor thema langs.
Vrouw gezocht na identiteitsfraude in Heemstede
De politie zoekt een vrouw die op zaterdag 4 april 2026 een pakket ophaalde bij een afhaalpunt in Heemstede dat niet van haar was. Ze toonde daarbij een foto van het identiteitsbewijs van het echte slachtoffer en nam het pakket mee.
The Gentlemen treft NL en BE, banktrojan belaagt 217 apps
In deze aflevering van het Cyber Journaal kijken we naar het nieuws van dinsdag 16 tot en met woensdag 17 juni. De ransomwaregroep The Gentlemen claimde in twee dagen een Nederlands en een Belgisch bedrijf, het Amsterdamse modemerk Patta dook op de afpersingssite van LockBit op, en de financiële geschillencommissie Kifid legde de bewijslast bij bankhelpdeskfraude nadrukkelijk bij de bank. Verder werden twee kwetsbaarheden in veelgebruikte webhosting actief misbruikt, liep kunstmatige intelligentie als rode draad door het dreigingsbeeld, en verstopten spionnen en ransomwaregroepen hun verkeer in vertrouwde infrastructuur. We lopen het thema voor thema langs.
Velvet Ant tien jaar in inlogsoftware, Consultic gehackt
In deze aflevering van het Cyber Journaal kijken we naar het nieuws van zaterdag 13 tot en met maandag 15 juni. Een Chinese spionagegroep bleek bijna tien jaar onzichtbaar in de inlogsoftware van een geïsoleerd netwerk te zitten, het Belgische bedrijf Consultic werd getroffen door ransomware en een vermeende dataset van Colruyt dook op het darkweb op. Verder dwong de Amerikaanse overheid Anthropic om twee van zijn krachtigste AI modellen voor buitenlanders af te sluiten, doken er twee software lekken op die jarenlang onopgemerkt bleven, en boekte de opsporing een sterke week met een schuldbekentenis in de Conti zaak en de ontmanteling van het phishingplatform Sniper Dz. We lopen het thema voor thema langs.
Phishing van eigen kredietbank, Ivanti Sentry misbruikt
In deze aflevering van het Cyber Journaal kijken we naar het nieuws van donderdag 11 en vrijdag 12 juni. Cliënten van Kredietbank Limburg kregen phishingmails die werkelijk van hun eigen kredietbank kwamen, het kritieke lek in Ivanti Sentry ging in één dag van een waarschuwing van het NCSC naar bevestigd misbruik met een spoeddeadline van CISA, en een internationale politieactie ontmantelde de witwasdienst AudiA6 die ruim 380 miljoen dollar aan criminele opbrengsten verwerkte. Daarnaast bevestigt een universiteit 454.600 getroffen studenten in de PeopleSoft campagne van ShinyHunters, en toont onderzoek van Anthropic dat AI de tijd tussen patch en werkende exploit terugbrengt van weken naar uren. We lopen het thema voor thema langs.