1.105.987 euro schade door Smishing al dit jaar!

Gepubliceerd op 6 oktober 2019 om 09:49
1.105.987 euro schade door Smishing al dit jaar!

Het aantal meldingen van cybercrime via sms (smishing) neemt sterk toe. Dit jaar hebben al 14.686 mensen aan de Fraudehelpdesk laten weten dat zij via sms zijn benaderd door Cybercriminelen.

Eén op de 10 Nederlanders heeft weleens op een foute link geklikt in een phishingmail, -appje of -sms, blijkt uit het Alert Online-onderzoek 2019. Een groot deel van hen werd slachtoffer. De totale schadepost van cybercrime loopt flink op. Bij de Fraudehelpdesk is tot oktober dit jaar al voor 1.105.987 euro aan schade gemeld. Daarmee is het totale schadebedrag uit 2018 van 862.223 euro al ruimschoots overschreden.

Phishing

Hoewel 1 op de 10 Nederlanders weleens op een phishing link heeft geklikt, weet het gros van de Nederlanders wel wat phishing is: cybercriminelen sturen een bericht via mail (phishing), app of sms en doen zich voor als een bekende instantie, zoals de Belastingdienst, CJIB, incassobureau, bank of telecomprovider. De cybercriminelen proberen zo persoonlijke informatie los te krijgen zoals inlog- of bankgegevens.

Spoofing

Cybercriminelen bedenken steeds nieuwe manieren om via phishing persoonlijke gegevens van mensen te misbruiken of geld afhandig te maken. Spoofing is zo'n manier die slechts 1 op de 8 Nederlanders kent. "Bij deze phishing vorm lijkt het alsof oplichters het telefoonnummer van bijvoorbeeld je telecomprovider gebruiken", legt Tanya Wijngaarde van de Fraudehelpdesk uit. "Het sms'je om met spoed in te loggen om een openstaande rekening te betalen om verhoging te voorkomen, verschijnt in de reeks van sms'jes van je telecomprovider. Daardoor lijkt het alsof phishing sms'je (smishing) echt afkomstig is van je telecomprovider, terwijl dat niet zo is."

Minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid

Nu internetcriminelen steeds vernuftigere manieren bedenken om hun phishing pogingen te laten slagen, roept minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid mensen op alert te blijven. 'Wees voorzichtig wanneer u op een link, bijlage of betaalverzoek wilt klikken in een mail, appje of sms'je. Voordat u het weet, geeft u internetcriminelen toegang tot uw digitale leven. Let vooral op als u een bericht krijgt waarbij u via een link moet inloggen, u snel moet reageren of het om geld gaat. Die alertheid moet een gewoonte worden bij e-mails, maar ook bij appjes en sms'jes. Dus: eerst checken, dan klikken.'

Tijdens de Europese maand van de cyberveiligheid, roept de overheid mensen op eerst te checken of een link, bijlage of betaalverzoek in een e-mail, sms of appje te vertrouwen is en pas te klikken als ze daar zeker van zijn. Mensen worden hier onder andere op geattendeerd via de publiekscampagne 'Eerst checken, dan klikken'. Deze campagne is tijdens de Europese maand van de cyberveiligheid te zien op tv, online en sociale media. Een groot aantal partners uit onder andere de banken-, ICT-, internet- en telecomsector ondersteunt de publiekscampagne. Zij roepen via hun eigen kanalen mensen op zich beter te wapenen tegen internetcriminelen.

Zo check je de echtheid van een mail, appje of sms'je:

  1. Check of het gaat over het betalen of krijgen van geld. Hier is het cybercriminelen vaak om te doen.
  2. Check of naar persoonsgegevens of inlogcodes wordt gevraagd. Organisaties als je bank en de overheid vragen dit soort gegevens nooit. Wees hierbij extra alert, want het bericht kan nep zijn.
  3. Check of je bent aangesloten bij de organisatie die contact met je opneemt. Als dat niet zo is, is er een kans dat het bericht nep is. Ga bij twijfel naar de website en log zelf in.
  4. Check of er met spoed iets moet gebeuren. Cybercriminelen spelen hierop in, zoals het dreigen met een boete als niet direct betaald wordt. Ga hier niet in mee, maar controleer bij de organisatie of dit echt zo is.
  5. Check of het te mooi lijkt om waar te zijn. Als dat zo is, dan is dat het waarschijnlijk ook. Heb je bijvoorbeeld een prijs gewonnen, maar twijfel je, bel dan de organisatie.

Bron: fraudehelpdesk, channelweb, executive-people

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.