Apeldoornse it'er via phishing voor 28.000 euro opgelicht

Gepubliceerd op 17 november 2019 om 11:35
Apeldoornse it'er via phishing voor 28.000 euro opgelicht

Criminelen gaan online steeds sluwer te werk. Dat blijkt wel uit het schrijnende verhaal van fraudeslachtoffer Frans Hulleman uit Apeldoorn. Hij werd slachtoffer van phishing en spoofing. De 58-jarige IT'er is vorige maand via phishing voor 28.000 euro opgelicht. Op 11 oktober kreeg Hulleman, zogenoemd scrum master bij het Kadaster, een mailtje van zijn bank ABN Amro. Althans, dat dácht hij. ,,Het zag er heel echt uit’’, vertelt hij. Hulleman werd door het zogenaamde ‘cyber security team’ van zijn bank verzocht via een link in de mail in te loggen op zijn bankaccount om zo een overschrijving tegen te gaan. ,,Ik heb op een linkje in de mail geklikt. Achteraf gezien het stomste wat ik ooit heb gedaan.’’

Gebeld door een 06-nummer

Nadat de man had ingelogd, werd hij gebeld door een 06-nummer. ,,Ik heb twee telefoons, een privé- en werktelefoon’’, legt hij uit.  "Met mijn werktelefoon heb ik het telefoonnummer gecheckt. Het kwam overeen met dat op de website van ABN Amro", zo laat hij tegenover het AD weten. In werkelijkheid ging het om een crimineel die zich als cyber security consultant van de bank voordeed. "Hij vertelde me dat een malafide telecombedrijf tienduizenden euro's van mijn account probeerde af te schrijven. Ik moest allerlei handelingen verrichten om dat te voorkomen. Dat heb ik gedaan omdat ik ze voor de volle 100 procent vertrouwde", aldus de man. Het telefoontrucje waar de IT’er slachtoffer van is geworden, heet spoofing.

Volgens Tanya Wijngaarde van Fraudehelpdesk Nederland wordt het steeds vaker toegepast. ,,Oplichters bellen of sms’en met hun eigen toestel, maar doen zich voor als iemand anders. Het nummer dat in beeld verschijnt, is dus een vervalst nummer’’, zegt Wijngaarde. ,,Spoofing is eigenlijk een soort phishing voor gevorderden.’’ Phishing is een vorm van oplichting waarbij fraudeurs zich online voordoen als iemand anders (bijvoorbeeld een bank) om gebruikers inloggegevens of andere gevoelige informatie te ontfutselen of iemand geld over te laten boeken.

Beschermen

De Apeldoorner stelt dat hij geld van zijn spaarrekening naar verschillende andere bankrekeningen heeft overgemaakt. "Zij zeiden dat ze het op die manier konden beschermen", voegt de man toe. Bij de laatste transactie greep ABN Amro in en had de Apeldoorner door dat hij was opgelicht. Zowel zijn eigen spaargeld als dat van zijn vrouw is gestolen. De man komt waarschijnlijk niet in aanmerking voor compensatie, zo meldt het AD. "Het beroerde is: ik word hier dagelijks mee geconfronteerd op mijn werk en tóch tuin ik er zelf in", aldus het slachtoffer.

Politie waarschuwt voor phishing via sms: ‘Oplichters laten je op link klikken om incasso te stoppen’

Bij een van de laatste overschrijvingen greep ABN Amro in. Hullemans account werd geblokkeerd. ,,Toen kreeg ik pas door wat er aan de hand was’’, vertelt hij. Hulleman belde daarna meteen de politie in Apeldoorn en later Fraudehelpdesk Nederland. Inmiddels zit ook de landelijke recherche op de zaak. ,,Maar ik maak me geen illusies. Ons spaargeld, óók dat van mijn vrouw, zijn we voorgoed kwijt.’’

Wat is ‘spoofing’ en hoe kun je het herkennen?

,,We zien een zorgelijke toename van gerichte phishingaanvallen’’, zegt Wijngaarde. ,,Dat komt doordat het steeds persoonlijker wordt.’’ In het geval van Hulleman gaat het om vrij geavanceerde phishing, zegt Martijn van der Veen van Privacy First, een stichting die zich hard maakt voor het recht op privacy. ,,Dankzij allerlei apps is het tegenwoordig niet zo moeilijk om een nummer te vervalsen. Criminelen bellen of sms’en en zeggen bijvoorbeeld dat zij voor je bank werken. Ze spreken je persoonlijk aan, alsof ze je kennen.’’

Het verhaal van de Apeldoornse IT'er bewijst dat het écht iedereen kan overkomen. ,,Er wordt altijd gedaan alsof het alleen sukkels overkomt, maar dat is echt niet zo’’, stelt Wijngaarde.

Hulleman komt waarschijnlijk niet in aanmerking voor compensatie van ABN Amro. ,,Ik ken de details van deze zaak niet, maar als hij het geld zelf heeft overgeboekt, dan wordt het meestal niet vergoed’’, zegt Geert van der Varst van ABN Amro. De politie in Apeldoorn wil in verband met privacy niets over de zaak naar buiten brengen.

BRON: security, ad

SCHRIJVER: BiG’r

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.